انسان ؛ بهانه ی آفرینش … افسانه یا حقیقت ؟!

 

1- بچه که بودم همیشه آرزو داشتم یه تلسکوپ داشتم تا باهاش به آسمون نگاه میکردم . از همون بچگی هام هیچی به اندازه ی دیدن ستاره ها در شب برام جذابیت نداشت. بزرگتر که شدم،  این عادت زل زدن به آسمون و ستاره ها ، برام معنا های تازه ای هم گرفت.


مگر نه این است که در برابر اقیانوسی به نام کیهان ما �تا شنی خرد در کنار ه ی سا�ل نیز نیستیم ؟

2- حقیقت اینه که ما یک موجود ضعیف و ناتوانی هستیم از بین میلیارد ها میلیارد موجود زنده ی دیگه که تنها و تنها در یک دوره 60-70 ساله ، روی کره کوچکی به نام زمین ( که میلیارد ها سال پیش از ما بوده و احتمالن به همین اندازه پس از ما هم خواهد بود ) زندگی میکنیم . این کره ، تنها و تنها یکی از اقمار کره کوچولو ی دیگه ای است بنام خورشید .جالب اینجاست که این خورشید دوست داشتنی ما ، چیزی بیشتر از یک ستاره ی بسیار کوچک در میان میلیارد ها ستاره غول آسای دیگه در مجموعه ی عظیمی که اسمش رو کهکشان راه شیری گذاشته ایم نیست . حالا به این گزاره های مورد تایید دانش کیهان شناسی ، بیافزایید این حقیقت رو که ، این کهکشان زیبای راه شیری ، تنها یکی از هزاران هزار کهکشان شناخته شده ی عالم هستی است ! ( تاکید میکنم روی قید شناخته شده ، برای اینکه تردید ندارم دانش انسانی ، در حال حاضر ، بسیار ضعیفتر از اونی است که حتا بتونه ابعاد واقعی کیهان رو تخمین بزنه و نظریه های کنونی ، چیز هایی در حد تعیین مینی مم های اندازه های کیهانی هستند )،
3- آیا این گزاره های علمی به اندازه کافی مستدل و مستحکم نیستند که حتا برای یک بار هم که شده از خودمون سوال کنیم که آیا انسان براستی مرکز و اساس و فلسفه وجودی کائنات ه ؟ آیا این ادعا ناشی از جهل ما نسبت به اونچه در اطرافمون میگذره نیست ؟ من بر این باورم ، این ادعا که من ِ انسان ، با اینهمه ضعف و کاستی ، علت العلل آفرینش کیهان و هستی و به اصطلاح گل سر سبد آفریدگان هستم ، بیش و پیش از هر چیز دیگری ، توهینی است آشکار به قدرت مرموزی که در پس پشت
اسرار نا گفته ی کیهان آرام گرفته و داره کار خودش رو میکنه و احتمالن به توهمات خام دستانه اما ناشی از اعتماد به نفس بسیار بسیار زیاد موجود انسانی ، نیم نگاهی داره و شاید هم لبخند میزنه !
البته انسان هم بیکار ننشسته و به قول حضرت حافظ (1) اگرچه به حقیقت دسترسی نداشته اما تا جایی که تونسته ره افسانه زده .

پی نوشت : آرزو میکتم خدا سلامتی بده اون کسی رو که  سایت تلسکوپ فضایی هابل رو راه اندازی کرد تا من دست کم بتونم از این طریق یه گوشه ای از آرزو هایی دست نایافته دوران کودکی ام رو برآورده کنم .

(1) جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه … چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2008/01/19/human-n-universe/trackback/

RSS feed for comments on this post.

11 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. bayad faghat aghlani masaele inchenino tabyin nakard balke behtare ke jahayi adam rouye madael va revayate tarikhi va mavarayi ham hesab koune
    va ounharo ham analiz kone.mamnoon darkol

  2. به امین عزیز : دوست عزیز من هم قبول دارم که تنها نباید به فاکتور های مادی نظر داشت . اما سوال من این ه که از کجا معلوم که این بعد معنوی رو تعداد زیادی از موجودات دیگه ای که ما از وجودشون بی اطلاعیم ( یا مطلع ) دارا نباشند ؟ اینهمه فلسفه در مورد وسعت بی کران هستی که نوشته شده به همین دلیل ه . پیشنهاد میکنم یه بار دیگه متن رو بخونید . از حسن توجهتون ممنون

  3. در كل شما استدلال خودتون رو بر پايه كميت گذاشتين.
    از بعد معنوي هم نميتونيم اينجور به قضيه نگاه كنيم كه شايد موجوداتي باشن…
    اگر اينجوري استدلال كنيم كه هيچ قانوني رو نميشه اثبات كرد، بايد يا دليل علمي بيارين يا تجربه و شهودي داشته باشين. نه اينكه فقط حدس بزنين شايد موجوداتي باشن.

  4. سلام. خوشحالم که با وبلاگ شما آشنا شدم. مطالب خوبی دارید. خدا قوت

    توی وبلاگم منتظرتون هستم.
    http://neskafe.wordpress.com

  5. به رهام عزیز : ممنون برای لینکهایی که ارسال کردید . حتمن در فرصت مناسب که گیر بیارم لینکهاتون رو مطالعه میکنم رفیق :)
    به پرژن آیز عزیز : دوست من شواهد زیادی دال بر وجود موجودات هوشمند در کیهان وجود داره . پیشنهاد میکنم در این باره کمی تحقیق کنید . فکر میکنم باعث بشه که کمی نسبت به بی ربط بودن این نوشته نظرتون تغییر کنه :)
    به میثم دهقانی عزیز : نظر لطف شماست دوست من . در اولین فرصت به وبلاگ شما سر میزنـم :)

  6. سلام به آریوی عزیز و گلم
    من لینکت کردم عزیز
    راستی می تونی جواب هر کامنت رو زیر همون کامنت ولی به صورت bold بنویسی
    خیلی ارادت دارم
    میسکا

    سلام به میسکای گل . شرمنده ام کردی . من هم انجام وظیفه کردم

  7. منظورت موجودات فضايي هستند يا منظورتون موجوداتي كه در عالم روح حضور دارند هست؟
    در ضمن من نگفتم مطلب شما بي ربطه، ميخواستم بگم كليت نظر شما رو قبول ندارم.يعني انسان را يك موجود ضعيف و پر از كاستي نميبينم. ولي قبول دارم كل اين جهان نامتناهي «صرفا» براي ما بوجود نيامده.

    دوست من مگه موجود غیر فضایی هم وجود داره ؟ همه ی ما موجوداتی هستیم که توی ی گوشه ای از این فضای نامتناهی خداوند به زندگی محدود خودمون ادامه میدیم . غیر اینه ؟

  8. سوال من این بود که منظور شما از موجودات هوشمند در کیهان چی هست؟گویا شما تحقیقاتی انجام دادین.منظور از موجودات فضایی هم موجوداتی بود که در سیاره های دیگه زندگی میکنند.

  9. هم…… از اینکه ادما خودشونو خیلی بزرگ کردن و با خودخواهی میگن که خدا همه چیز رو برای ادماش! درست کرده صد در صد مخالفم…..

    باور دارم که موجودات دیگری توی منظومه های دیگری باید باشن و شاید اون ها هم فکر کنن که دلیل اصلی خلقت اونان…..
    میدونی؟! به نظر من ضعف و کاستی بیشتر وقتی معلوم میشه که چیزی برای مقایسه داشته باشیم وقتی تنها «ادم فضایی ها» که میشناسیم خودمونیم و نسبت به چیزی که قبلا بودیم ( از نظر تکنولوجی در جهان)هر روز داریم پیشرفت میکنیم پس اونقدر نمیتونیم بگیم که کاستی و ضعف داریم….

    مطلبت قشنگ بود. خیلی وقت بود مطلب اینجوری در مورد چیزی جدا از بدبختی و اینا نخونده بودم….. مرسی……

    ممنون آنیتای عزیز . شما به حقیر لطف دارید :)
    جدن خوشحالم که این وبلاگ تازه کار من توجه شما رو جلب کرده . جدی میگم
    امیدوارم در آینده هم شاهد کامنت شما باشم آنیتا جان

  10. بدون غزض می گم که مطالبتون عالیه.
    مساله اصلی این است که ما انسان ها نه تنها در مورد کهکشان ها و کائنات اطلاعات نداریم بلکه مهمتر از آن نه در مورد خودمان و توانایی هایمان آنطور که لازم است می دانیم و نه در مورد خالقمان آن طور که شایسته است اطلاعات داریم.
    ولی به نظر من «کار ما این نیست شناسایی راز گل سرخ کار ما شاید این است که در افسون گل سرخ شناور باشیم».


    لطف داری علی جان . من بی تردید لایق این تعاریف نیستم اما با اینهمه ممنون :)
    در مورد اون شعر سهراب هم باهاتون کاملن موافقم :)


پاسخی بگذارید

