کارگردان محترم ! شاه را ندیده بودی ، عکسهایش را که دیده بودی

 

من جدن نمی دونم چه اصراری داریم بعضی از ما ایرانی ها که درباره مساله ای که از اون بی اطلاعیم ، اظهار نظر کنیم . یکی دو روز پیش نگاهم اتفاقی به تلویزیون افتاد و دیدم داره فیلم ( شاید هم سریال ) ی پخش می کنه با موضوع حوادث و رخداد های دوران نخست وزیری دکتر مصدق و نهضت ملی شدن صنعت نفت .
من البته با وجودی که علاقه زیادی به موضوعات تاریخی و سیاسی دارم ، حاضر نشدم بنشینم، وقت بگذارم و این فیلم رو تماشا کنم که البته دلیلش هم مشخصه . چرا که پیش از دیدن فیلم – با ضریب اطمینان بالا- میشه حدس زد که دلیل ناکامی نهضت رو در تصمیمات اشتباه دکتر مصدق و فاصله گرفتنش از آیت الله کاشانی معرفی خواهد کرد که البته کسی که ذره ای تاریخ بدونه میدونه که این روایت از سال 32 چقدر صحیح یا غلطه .
چیزی که توجه من رو در همون نگاه گذرا جلب کرد اما جنبه هنری این فیلم بود و نه جانمایه تاریخی – سیاسی اون ( واقعیتش در اون زمینه اساسن توقعی نداشتم که بخواد برآورده بشه یا نشه ). اگر شما هم به عکس ی که از یکی از نما های این فیلم از طریق اینترنت پیوست این یاد داشت کردم دقت کنید قطعن متوجه عرض من خواهید شد .

شاه

بی تردید میدونید که محمد رضا شاه متولد سال 1298 هجری خورشیدی بود . نتیجه ساده ای که میشه از این گزاره گرفت این ه که ایشون تو سال 1332 – که با کمک انگلیسی ها و آمریکایی ها ( عملیات ای جکس ) موفق شد دولت مصدق رو ساقط کنه – 34 سال بیشتر نداشته . حالا شما به این عکس یک بار دیگه نگاه کنید . آیا چهره شاه درسن 34 سالگی اینطوری بوده ؟! تا اونجایی که من توی عکس ها دیده ام ، شاه موقعی که داشت برای همیشه ایران رو ترک میکرد ( سال 57 ) یعنی زمانی که 59 سال داشت چهره ای مشابه این بازیگر عزیز داشته و این یعنی اینکه کارگردان بسیار کاردان ! ما هنوز نمی دونه که برای نمایش شاه در سال 32 نباید بازیگر ش رو مطابق تصاویر شاه در سال 57 گریم کنه ! آقای کارگردان بسیار عزیز که نمیدونم اسم فیلمت چی بوده که اسم خودتون رو از روش پیدا کنم ، شما که اونقدر اعتماد به نفس داری که پروژه تاریخی میسازی ، بهت حق میدم اگه شاه رو توی سال 32 ندیده باشی ( همونطور که من هم ندیده ام ) ، اما چهار تا دونه عکسش رو که میتونستی نگاه کنی . نمیتونستی ؟

پی نوشت نخست : وقتی برنامه سینمای حرفه ای رو نگاه میکنم جدن افسوس میخورم وقتی میبینم که توی هالیوود برای ساختن یه اثر سینمایی تا چه اندازه برای مخاطب احترام قایل میشن و چقدر تحقیق و کار علمی – پژوهشی میکنند تا اون اثر به بهترین و بی نقص ترین شکل ممکن از کار در بیاد اما توی کشور ما اوضاع کاملن برعکسه ؛ در باره موضوعی که اصلن نیاز به شق القمر نداره و با مطالعه دو جلد کتاب تاریخی هم مشکل حل میشه اینکار انجام نمیشه !
پی نوشت دوم : جدن متحیرشدم وقتی یکی دو پلان از این فیلم رو دیدم . یعنی واقعن این آقای کارگردان که یک پروژه تاریخی رو بهش داده اند در این حد هم اطلاعات تاریخی نداره که دکتر مصدق ، در دوران ملی کردن صنعت نفت ، بسیار بیمارو رنجور بوده و بسیاری از وظایفش رو، از بستر بیماری انجام میداده ، پس قاعدتن نمیتونسته تک و تنها و در کمال صحت و سلامت و با قامتی افراشته و شق و رق و شتابان به کاخ رفت و آمد کنه ؟!

 

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2008/02/03/shah-in-tv/trackback/

RSS feed for comments on this post.

37 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. Link at

    http://www.persiancultures.com/Film/iran-cinema.html

    All the best

    لطف کردی قربان :) لینک شما هم افزوده شد :)

  2. شیطون دست از سر شاه و آدماش برداشته اینا ولی کوتاه نمیان

    :))

  3. شما زیاد سخت نگیر البته حق داری
    حالا تبادل لینک می کنی؟ باعث افتخار بنده هست

    بله قربان . چرا که نه ؟ لینک شما اضافه شد :)

  4. اقا سلام
    به من هم يه سري بزن آخرين دسته گل اين سريال رو نوشتم
    مرسي


    …. پس این سریال ه هان ؟ عجب سریالی آقا لینکت کردم راستی :)

  5. كارگردانهايمانم هم نشانه اي از جهت موجود در كشورند!

    چی بگم رفیق . به نظر من این نشون دهنده نداشتن وجدان کاری اون کارگردان ه

  6. آریوی عزیز
    ضمن تایید مطالبت می خواستم بگم که این مطالب در مورد فیلم مستهجنی مثل 300 هم به اضعاف مضاعف صدق می کنه. اساسا بعضی ها تنها چیزی که براشون اهمیتی نداره حقایق و واقعیات تاریخیه.
    موفق باشید.

    کاملن باهات موافقم شهرام عزیز . اما یه تفاوت جزیی وجود داره اونهم این که در مورد پروژه 300 میشد همه چیز رو گذاشت پای سو نیت کارگردان اما اینجا چی ؟ شاه جوان یا مسن چه فرقی میکنه ؟ آیا اگه شاه جون باشه نمیشه خاین خطابش کرد ؟حرف من اینه وگرنه کسی از سریال صدا و سیمایی توقع روایت صحیح تاریخی نداره که :))

  7. چي بگم جز اينكه هنوز هم شعور مردم رو نديده ميگيريم ، تو هر حرفه اي كه باشيم و هر كاري كه طرف مقابلمون يكي غير از خودمون و بعضي وقتا حتي خودمون هستيم!!!

    موافقم زبر دست جان . این کار توهین به شعور من و شمای مخاطب ه

  8. والله چی بگم…

    هر چی دل تنگت میخواد بگو رفیق :))

  9. مشکل ما فقط جدایی سیاست از دین نیست. تو این مملکت سیاست با همه چیز کار داره. هنر ، ورزش ، آموزش و پرورش ، تاریخ و … و …

    دیگه فدا شدن حقیقت به پای سیاست (و تبلیغات) که یک مسئله عادیه !

    به نظر من اینجا البته مساله فرق داره . من معترض این نشدم که چرا مثلن در حق مصدق جفا شده تو این فیلم ( سریال ) من میگم بابا فیلم رو ساختی ، هر چی هم خواستی توش گفتی ، خیالی نیست … ولی اقلن اصول سینمایی اش رو رعایت کن :))

  10. درود
    دوست عزیز منظور از ساخت ونمایش چنین داستان‌هایی جز سیاه‌نمایی چیزی نیست، پس انتظاری هم نباید داشت.
    موفق یاشید.

    چی بگم ؟!

  11. damet garm besyar be nokate riz va dorosti eshare kardi ina ham ye jori tahrife tarikhe bad miaim be 300 eteraz mikonim taze ona ke bigane hastand

    موافقم دوست من :)

  12. واقعا ! منم به اين فكر كردم تازه اين هم چاقه و هم خيلي مسن ! شاه هيچ وقت چاق نبود !

    :))

  13. راست میگی ها !

    :))مخلصیم

  14. همه چيز ما بايد به هم بخورد.اينها فقط ميخواهند يك فيلمي بسازند كاري به راست و دروغش ندارند.

    آره والا :)

  15. نکنه خیال کنی تلویزیون ایران رو میشه با سینمای امریکا مقایسه کرد تلویزیون ایران رو حتی با سینمای ایران هم نمیشه مقایسه کرد!!مشکل اینجاست که تو تصور می کنی این یک پروژه ی تاریخی بوده.اینجور فیلمها فقط به این دلیل ساخته می شن که به tv فروخته بشن. کارگردان اینو نمیسازه که شعور تاریخی من و تو رو بالا ببره می سازه که پول بگیره- که خوشبختانه می بینم تو و من هم ننشستیم که همچین بی سوادایی چیز یادمون بدن-و اما مدیران سازمان هم هدفشون دادن سرمایه ی کم و دریافت فیلمی است که برداشت دلخواه اونها از تاریخ باشه که در اینصورت فقط یک کارگردان احمق-به همون احمقی که تو گفتی-حاضر به انجام چنین پروژه ای است نه یک کارگردان حرفه ای.
    ببینم الان هنوزم انتظار داری کارگردان محترم به همین ریزبینی دقیقی و هوشمندی باشه که تو انتظار داری؟؟؟!

    !ما تسلیمیم خانوم :)) نـــــــــــــــه !

  16. ضمنا تا جایی که من می دونم هیچ منبع رسمی خبری مرگ هیت لجر را به خاطر استفاده از مواد مخدر ندونسته!!!
    هیت لجر افسرده بود و قرص خواب استفاده می کرد و تنها چیزی که هنگام مرگ در اطرافش پیدا شد همون قرص خوابهاش بوده. اگر چه یک اسکناس لوله شده هم پیدا شده اما بعد از ازمایشات پلیس معلوم شد که اسکناس الوده نیست
    و اما این شانس زندگی گه گفتی دست خود ادمهاست و ما همونطور که برای مردن کسی نمی تونیم تصمیم بگیریم برای زنده موندنش هم نمی تونیم

    اون موقعی که من نوشتم اون یاد داشت رو گمانه هایی با اون مضمون مطرح بود شهرزاد جان . از جمله برنامه ای بود توی اسکای

  17. ّنکته جالب دیگه تنیس بازی کردن شاه با راکت Hummer-Carbon شرکت ویلسون بود که تکنولوژی1996 به بعد هستش!در 55 سال پیش در آمریکا هم تمام راکت ها چوبی بود!

    آقا عجب نکته ای رو شما مطرح کردی :)) من البته ندیدم سریال رو ولی ظاهرن اشتباه کرده ام :)) پر سوتی بوده این فیلم :>

  18. جدی نگیر، فیلمه

    ببخش رفیق :)

  19. اجازه بده کمی تا قسمتی با این مطلب مخالف باشم، چون توی عکسی که اینجا زدی شراره درشتی بازیگر نقش فرح توی این فیلم دیده می‌شه که زمان ازدواجش با شاه سال 38 بوده یعنی شاه توی این صحنه‌ی فیلم حداقل 40 سال سن داشته(شایدم بیشتر) این طور که من این طرف و اون طرف خوندم این فیلم حوادث سال 20 تا 57 و روایت می‌کنه و این عکس مال اون سال نیست! به هر حال این فیلم اگه یه نکته‌ی مثبت داشته باشه همین گریم و شباهت بازیگراش به افراد اون زمانه، ولی با بقیه‌ی نوشته‌ت موافقم!

    خواهش میکنم قربان . من که سریال رو ندید ام واسه همین اصلن از موضوع خبر ندارم . دوستانی که دیده اند بهتر ه نظر بدن که این عکس مربوط به چه دوره زمانی از تاریخ ایران ه . ممنون برای بذل توجهتون :)

  20. مرحبا به ظریف بینی شما

    شرمنده ام میکنی رفیق :)

  21. اونو بی خیال زنش چه باحاله. : ) ) من هیچ ندیدم این سریال رو اولین باره اینجا خوندمش…

    :))

  22. این اقای ورزی کارگردان این سریال مزخرف قبلا طی شاهکاری ابراهیم خلیل اله رو ساخته بود که اونم همین مشکلات پیش پا افتاده رو داشت و جایزه اش اینو ساخته بعدا هم پرژه مهم تری از بیت المال خواهد ساخت و البته مفتضحانه تر

    ورزی ه پس اسم کارگردان این سریال ؟ این ورزی رو باید ببرندش هالی وود کارای لینچ رو بدن ادیت کنه :))

  23. خیلی نکته جالبی بود.

    ممنون رفیق :)

  24. ووو! شاخم در اومد!!!
    اول عنوانتو خوندم. بعد عکسو نیگاه کردم گفتم خوب حق داره! این یارو که تو عکسه شبیه شاه نیست! ولی مطلبو که خوندم کلی کفم برید!!!

    :)) چاکریم

  25. درود بر شما دوست گرامی مطالب فوق العاده ای داری … واقعا هم ارزش داشت می راستی یه سری هم به وبلاگه ما بزن بدک نیست

    به امید موفقیت

    به روی چشم رفیق :)

  26. حالا ایتکه خوبه من یه فیلم تاریخی زمان انقلاب دیدم که یکی از بازیگران فیلم سوار ماشین پراید شده بود.

    :)) شوخی می کنی !

  27. سلام
    ممنون از حضور سبزتون تو وبلاگ » همیشه در اوج» و اظهار لطفتون
    وبلاگ خوبی دارید با مطالب متنوع
    راستی هر روز این وبلاگ به روز می شود
    خوشحال میشم بازم سر بزنید
    موفق باشید[گل]

    سلام :)
    خواهش میکنم دوست من .وبلاگ شما واقعن جذاب و مفید بود . من شخصن لذت بردم . امیدوارم همیشه شاد و پیروز و سلامت باشید :)

  28. با سلام
    یک برنامه خوبی هست دوستان شروع کردند من اسم شما رو هم نوشتم
    موفق باشید

    چه برنامه ای حوزه جان ؟ کجا ؟ داستان چیه ؟

  29. good

    my pleasure :)

  30. آفرين به نکته سنجي شما

    ارادت داریم رفیق :)

  31. سلام
    1- اسم کارگردان «محمد ورزی » هست که ابراهیم خلیل الله را هم چند وقت پیش در حال پخش داشت.

    – با اجازه شما در وبلاگ » گوی و زرشک طلایی» که به همین منظور ایجاد شده ، نقطه نظرات شما و سایر دوستان را به نام خودتان و برای همین سریال جمع آوری و درج میکنم.
    http://sina200.blogspot.com
    http://goldengt.blogspot.com

    ممنون رفیق برای توضیحاتتون:)

  32. این سریال که شما فرمودید واقعا دیدنیه !سریالی خوش ساخت با دقت تاریخی فوق العاده ! شاه دراین سریال حکم عزل مصدق را به شاپور ریپورتر میده ! ها ها! مصدق یه احمق تمام عیاره که همش اختیارات می خواد! و با شاه درشت حرف می زنه !

    ممنون رفیق برای کامنتتون . ارادت :)

  33. پيشنهادميكنم فيلم downfall را كه يك گروه آلماني ساخته اند ببينيد، ضمن داشتن تمامي شاخصه هاي يك فيلم پركشش و فوق العاده جذاب، آنچنان با دقت تاريخي ساخته شده كه برخي از مورخان جنگ جهاني دوم ، وقايع فيلم را مورد استناد قرار ميدهند(البته به غيراز سكانس پاياني فيلم كه سكرترزيباي هيتلر صحيح و سالم فرار ميكنه، زيرا طبق تمامي اسنادتاريخي فقط در برلين 100.000 زن توسط روسها مورد تجاوز قرار ميگيرند).

    ممنون رفیق برای معرفی فیلم . حتمن گیرش میارم :) باز هم سپاس

  34. سلام آریو جان، الان داشتم چندتا نوشته اخیر شما رو می‌خوندم و اگه جسارت نباشه چند تا نکته بگم:

    اول این‌که این پوسته‌ای که شما انتخاب کردی، اگر چه زیباست ولی هنوز به طور کامل فارسی نشده و مثلا چینش کامنت‌ها از سمت چپ است. بهتره برای خوانش و زیبایی کار پوسته‌ای رو انتخاب کنی که کاملا با فارسی سازگار باشه که الان تعداد این نوع پوسته‌ها زیاد هم شده و دستت تقریبا بازه برای انتخاب بر حسب سلیقه‌ات.

    دوم این‌که محض کنجکاوی شما که به حق و درستی موضع ضد جنگ و صلح‌طلبانه داری، چطور نام مستعار خودت را از یک سردار جنجگو انتخاب کردی‌(حالا بگذریم که این سردار خوش‌نام بوده یا بدنام).

    سوم این‌که شما نوشتی :
    «توی هالیوود برای ساختن یه اثر سینمایی تا چه اندازه برای مخاطب احترام قایل میشن و چقدر تحقیق و کار علمی – پژوهشی میکنند تا اون اثر به بهترین و بی نقص ترین شکل ممکن از کار در بیاد»
    تا اون‌جایی که من می‌دونم سینما در هالی‌وود قبل از این‌که در خدمت هنر باشه، در خدمت تجارت است و بسیار متاثر از سیستم سرمایه‌داری حاکم بر آمریکا. به همین ترتیب خط مشی هالی‌وود اصولا «ارائه بهترین و بی‌نقص» حقایق نبوده، نیست و نخواهد بود. البته در این دریای «پول پرستی» و «ریاکاری» هستند هنرمندانی که راه خودشان را می‌روند و بیان هنری خودشان را دارند ولی اینان در زمره استثناهای هالی‌وود محسوب می‌شوند.

    انتقاد کردم، ولی از سر دوستی و علاقه به شما بود و در کل از نوشته‌های پویا و متنوع شما لذت می‌برم.

    دوستار و ارادتمند
    بامداد

    یکم – حق با شماست . این پوسته هنوز کاملن فارسی نشده اما راستش از رنگ آمیزی اش خوشم اومد . اما به روی چشم . نگاه میکنم اگه پوسته دیگه ای که نزدیک بود به این و در ضمن سازگار تر با فارسی تغییر میدهم :)
    دوم – دوست عزیز من مخالف جنگ تجاوز کارانه ام نه جنگ به عنوان دفاع از خود
    سوم – دوست من اگه دقت کرده باشی متوجه میشی که تمام عرض من ( نقد من ) در اون لینک در باره ایرادات فنی و هنری کار بود و نه روایت ناصحیح اون از تارخ ایران . پیشتر هم عرض کردم که توقعی در مورد راست نمایی تاریخی از صدا و سیما ندارم ولی متوقعم که در مورد ظرایف سینمایی اثر لا اقل دقت کنند تا به من بیننده توهین نشه یا اینکه کمتر توهین بشه
    ارادت مند شما و بی نهایت سپاسگزار از نقد های جالبتون
    آریوبرزن :)

  35. مامان بزرگ منم که زیاد تویه این خط ها نیست به این مسئله پی برده!بهتر بود کارگردان قبلا یه مطالعه ای در این مورد می کرد.

    آفرین به مامان بزرگ شما :) سلام مخصوص حقیر رو به مامان بزرگتون برسونین خانوم :)

  36. سلام ،
    دیدم خیلی با حالی گفتم یه سلامی کرده باشم

    ما مخلص شماییم رفیق :)) . شرمنده کردی داداش

  37. این سریال و سریال 40 سرباز مخصوصا قسمت آخرش رو بفرستن واسه اسکار و گلدن گلوب! همه جوایز رو درو می کنه!

    :)) آی گفتی


پاسخی بگذارید

