هر کجا برگی هست ، شوق من می شکفد

آب و درخت….
من به آغاز زمين نزديكم.
نبض گل ها را مي گيرم.
آشنا هستم با ،
سرنوشت تر آب ،
عادت سبز درخت.

روح من در جهت تازه ي اشيا جاري است .
روح من كم سال است .
روح من گاهي از شوق ، سرفه اش ميگيرد .
روح من بيكار است :
قطره هاي باران را ، درز آجرها را ، مي شمارد .
روح من گاهي ، مثل يك سنگ سر راه حقيقت دارد.

من نديدم دو صنوبر را با هم دشمن .
من نديدم بيدي ، سايه اش را بفروشد به زمين .
رايگان مي بخشد ، نارون شاخه ي خود را به كلاغ .
هر كجا برگي هست ، شوق من مي شكفد .
بوته ي خشخاشي ، شست و شو داده مرا در سيلان بودن .

مثل بال حشره وزن سحر را مي دانم .
مثل يك گلدان ، مي دهم گوش به موسيقي روييدن .
مثل زنبيل پر از ميوه تب تند رسيدن دارم .
مثل يك ميكده در مرز كسالت هستم .
مثل يك ساختمان لب دريا نگرانم به كشش هاي بلند ابدي.
تا بخواهي خورشيد ، تا بخواهي پيوند ، تا بخواهي تكثير.

من به سيبي خوشنودم
و به بوييدن يك بوته ي بابونه .
من به يك آينه ، يك بستگي پاك قناعت دارم .
من نمي خندم اگر بادكنك مي تركد .
و نمي خندم اگر فلسفه اي ، ماه را نصف كند .
من صداي پر بلدرچين را ، مي شناسم ،
رنگ هاي شكم هوبره را ، اثر پاي بز كوهي را .
خوب مي دانم ريواس كجا مي رويد،
سار كي مي آيد ، كبك كي مي خواند ، باز كي مي ميرد،
ماه در خواب بيابان چيست ،
مرگ در ساقه ي خواهش
و تمشك لذت ، زير دندان هم آغوشي.

زندگی رسم خوش آیندی است .
زندگی بال و پری دارد با وسعت مرگ،
پرشی دارد ، اندازه ی عشق
زندگی چیزی نیست ، که لب تاقچه ی عادت از یاد من و تو برود .
زندگی جذبه ی دستی است که می چیند .
زندگی نوبر انجیر سیاه ، در دهان گس تابستان است .
زندگی بعد درخت است به چشم حشره
زندگی تجربه ی شب پره در تاریکی است .
زندگی حس غریبی است که یک مرغ مهاجر دارد .
…..

صدای پای آب – سهراب سپهری

متن کامل این شعر زیبا را اینجا بخوانید

 

 

 

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2008/03/04/sohrab-sepehri/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. زیبا بود

    نظر لطف شماست رفیق :)

  2. خوشگل بود آریو جان …

    در مورد شعر سهراب که بی تردید باهاتون موافقم دوست من اما در مورد ترکیبی که خودم از این شعر و عکس و مجموعه فراهم آوردم زیاد مطمئن نیستم :) امیدوارم همینطور باشه . ارادتمندم


پاسخی بگذارید

