آیا براستی ما سزاوار ایرانی بودن هستیم ؟


نقشه تقسیمات سیاسی جهان در روزگار ما

نقشه تقسیمات سیاسی جهان در روزگار ما

هیچ تا بحال به این اندیشیده اید که تقسیمات سیاسی و نژادی و قومیتی کنونی چند سال قدمت دارند ؟ جهان در سد سال ، دویست سال ، پانسد سال و یا حتا هزار سال پیش چگونه بوده است ؟
تصویر جالب زیر، این تقسیم بندی را در زمانی بسیار دور تر از این زمان ها که بدان اشاره شد به ما نشان می دهد . نکته جالب توجه اینکه، حتا ده هزار سال پیش از میلاد مسیح نیز (دقت کنید؛ یعنی دقیقن سد و بیست سده ی پیش ) ، مکانی در جهان بوده است که ایران نامیده می شده است . به نقشه بار دیگر دقت نمایید ! در مکان خوزستان کنونی ، در حاشیه رود کارونِ همیشه جاری ، تمدنی بوده است که ایلام نامیده می شده است ، همان نامی که امروزه بر تارک یکی از محروم ترین استان های کشور عزیزمان نقش بسته است. آیا تا بحال به استان ایلام یا کشور ایران اینگونه نگریسته بودید؟ نامهایی با کُهنای سد و بیست سده !

جهان
جهان در ده هزار سال پیش از میلاد

تردید نکنید که این حقیقتی کوچک و داشته ی خرد و اندکی نیست وفتی که بدانیم حتا تا همین سد سال پیش، کشور هایی چون افغانستان ، ترکیه و پاکستان وجود نداشته اند و بعد ها تحت نظارت و نفوذ قدرتهای استعماری – و عمدتن بریتانیا ( در مورد عراق، ترکیه و افغانستان ) – تشکیل شده اند.
ای کاش قدر میهنی را که مفتخر به تعلق بدان و زیست در آنیم دانسته و برای بهتر شدن حال و روز آن ، تمام تلاش خود را بنماییم.
این تلاش الزامن اصلاح ساختار سیاسی ، اقتصادی یا مناسبات اجتماعی نیست ؛ چه ، آنها در توان فرد ها نیست مگر اینکه جمع باشند آنهم جمعی متشکل و سازمان یافته.
اما بسیار مشکلات، بلکه معضلات هستند که
اصلاح آنها از من و شما نیز برمی آید. می دانم بسیار کسان خواهند گفت مشکلی که به دست من و شما حل شود اصلن مشکل نیست.
با این گفته سد در سد مخالفم . بگذارید سخن را با مثالهایی روشن تر نمایم : آیا تا به حال کسانی را ندیده اید که زباله و مواد بی استفاده ی خود را
در خیابان رها کرده اند؟ آیا در ساحل دریا و یا کناره های رودخانه ها و دامنه ی کوه ها با انبوهی از زباله های بد بو مواجه نشده اید؟ آیا تا کنون در خیابان از اینکه فردی آب دهان یا بینی خود را در حضور شما بر زمین انداخته است منزجر نشده اید؟
آیا از دیدن شخصی که در حضور کسی برای او از الفاظ و تعارفات اغراق آمیز بهره می جوید اما به محض ترک مجلس ، وی را آماج تند ترین الفاظ رکیک و انتقاد قرار می دهد در شما حس تنفر ایجاد نگشته است؟ آیا از اینکه شخصی حجم عظیمی از آب را برای حرکت یک برگ خشک شده ی درخت از جلوی منزلش به 20 سانتی متر آن سوتر تلف کرده است عصبانی نشده اید؟ آیا …
همانگونه که شاهدید رفتارهای غلط فرهنگی ما ایرانیان، بسیار بیشتر از آنی است که فکرش را بکنیم. آیا با وجود چنین رفتارهای غلطی و فرهنگ لبریز از ضعف و ناراستی، هنوز حق داریم خود را شایسته تعلق به سرزمینی بدانیم که قدمتی به کهنای تاریخ و حتا پیشا تاریخ دارد؟ سرزمینی که حتا از چم ِ( = معنا ) نامش «شرافت و نجابت» برداشت می شود. من که گمان نمی کنم ، مگر آنکه فکری به حال خود و فرهنگ نابسامان خود بنماییم!

پی نوشت- شما چطور؟ آیا شما نیز رفتارهای غلطی از خود و هم میهنان خود سراغ دارید که به همین راحتی بتوان آنها را به دور انداخت؟ به غنای این نوشتار خرد یاری رسانید.

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2008/07/17/do-wo-really-deserve-being-an-iranian/trackback/

RSS feed for comments on this post.

24 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. سلام
    اولا که مدتی نبودید 7به روز شدنتان را تبریک می گویم وارزوی شادی وخوشی رابرای شما دارم
    من از اداب خوبی که امروزه برای ما مانده برایتان نمونه ای نقل می کنم واز شما در موردش کمک می طلبم
    ما در ایران خوب به هم دروغ می گوییم وسر هم شیره می مالیم امروز روزی است که رییس جمهور هم در سطح وسیع کلک ودودوزه بازی می کند که بله ما ایرانیان در ایران ملتی بس کتاب خوان داریم نشانه اش هم نمایشگاه کتاب پرجمعیت ولی نمی گوید چند درصد جمعیت برای گذراندن وقت وتفریح ودختر بازی ویافتن شوهر ودوست پسر امده بودند
    من برای بهتر شدن فرهنگ موجود کاری در حد خود کردم ولی متاسفانه چیز دندان گیری نصیبم نشد وان این بود که از ایرانیان مهاجر خواستم بیایید شما که زبان غیر فارسی می دانید ودر کشوری غیر ایران هستید کمک کنید از روز نامه مجله وبروشور های خارجی درزمینه کتاب وکتاب خوانی وگسترش فرهنگ ان کاری کنید ودر بلاگ خودتان بنویسد تا ما درایران مقاله ای چیزی از میان ان در اوریم تا به فرهنگ ایران زمین کمکی کرده باشیم اما هیچ یک از دوستان کمک نکرد وبعضی هم تنها قول دادند
    حال اگر شما می توانید کمک کنید برای مطالعه به http://abho82.blogspot.com/2008/05/blog-post_04.html مراجعه ومطالعه کنید ومطلبی اگر نوشتید مرا باخبر سازید
    اضافه بر این در بلاگ کنونی ام من یک پست دارم بهاین ادرسhttp://abho.wordpress.com/2008/07/16/as/به این هم مراجعه کنید
    باید بگویم نیازی به پایان نامه نویسی ویا مطلب طولانی و… نیست شما می توانید با یک ادرس اینترنتی یا یک تصویر از کتابخانه شهرتان یا یک خط مطلب در تشویق عمومی به کتابخوانی مرا یاری کنید ضمنا کپی رایت مطلبتان هم حفظ می شود ممنون

  2. […] آیا براستی ما سزاوار ایرانی بودن هستیم ؟ نقشه تقسیمات سیاسی جهان در روزگار ما[image][/captio […]

  3. be nazare man nadanestane forme sahihe kalamate zabane farsi ham mitoone neshaneye in bashe ke ma vaghean irani nistim masalan sad dar sad ro bayad ba saad nevesht na ba sin

    سلام
    ایو دیدی غزل جان ؟
    https://aaryoo.wordpress.com/2008/05/07/till-when-we-must-write-incorrect/

  4. سلام
    ماسزاواریم!؟
    سلامت و پیروز باشی:)

    :)) ارادت

  5. خسته نباشی اتفاقی بود سر زدنم ولی خیلی زیبا نوشتین برای همه حرفاتون دلیل منطق دارین میدونم خیلیها نضر میدن و به من نیازی نیست چند روز قبل نسخه اسلاح شده شاهنامه رو خوندم بهتره بگم حذف شده یا تحریف شده که برای بچه خای ای دوران نوشتن بازم با همه تحریفش آدمو به فکر وا میداره که چی بودیم حالا چی شدیم بده ما چی خاهد شد
    فقط خاستم بگم خسته نباشی من که خیلی حال کردم
    خوشحال میشم باهاتون در تماس باشمGENGIR2_2000@YAHOO

    سلام دوست من
    بی نهایت سپاسگزارم از ابراز لطفتون . امیدوارم سزاوار این بذل توجه و محبت شما باشم رفیق:)
    این هم ای میل من تقدیم به امیر نازنین :
    aryoobarzan13@gmail.com

  6. ya dam raft man seyedam vali bazham eftekhar mikonam vali hamishe migam iranyamna az aerab

  7. ایران دوباره باید به اوج خود برسد متنه زیبایی بود منتظر نظرت در وبلاگم هستم

  8. ایران باید دوباره به اوج خود بازگردد
    متنه زیبایی بود منتظر نظر های شما در وبلاگم هستم

    امیدوارم پژمان نازنین . امیدوارم :)

  9. salam linke shoma dar payvandhaye website ma sabt shod lotfan linke ma ram ba name zir dar sitetoon darj konid :
    پرشین بانک
    وب سایت: http://www.pbteam.ir

    سلام
    والا وا خواستیم این کار رو یکنیم اما سایت شما اصلن باز نمی شه . انگار آدرسشو درست ننوشتی دوست من .
    برای اضافه کردن لینک من هم ازتون سپاسگزارم :)
    ارادتمند
    آریوبرزن

  10. دوست عزيز

    سايت جالبي داري و مطالب خوبي ارائه كرده اي

    يكي از افتخارات من ايراني بودن من است ولي فكر ميكنم افتخار به وطن نبايد به انزجار از ديگران ختم شود.
    شايد تا صد سال پيش وطن پرستي بالاترين افتخار هر فرد بود ولي شايد در اين دروه دوستي با تمام مردم دنيا بدون در نظر گرفتن رنگ و مليت عاقلانه تر باشد.

    بزرگي ميگويد:» بگو اي دوستان، سراپرده يگانگي بلند شد. به چشم بيگانگان يكديگر را مبينيد. همه بار يك داريد و برگ يك شاخسار».

    با آرزوي روزهايي درخشان براي كشور عزيزمان ايران

    درود دوست من :)
    اینقدر کامنت شما زیبا و با معنا بود که دلم نمیاد چیزی بهش اضافه کنم .
    همه ی حرفا رو شما زدی به خصوص با اون شعر زیبا و عمیق .
    ارادتمند
    آریوبرزن

  11. Salam . man matalebe ghesmate dinit ro khoundam kheili azat khosham oumad ke matalebet ro ba deghat va vasvase khassi entekhab mikoni. movaffagh bashi – dar avvalin forsat linket khaham kard doost e man

    سلام اوغلون جان :)
    سپاسگزارم از این همه لطف . ما بی تردید لایق نیستیم اما به هر حال با شما مخالفت نمی کنیم و میگیم چاکریم :)
    ارادتمند
    آریوبرزن

  12. چه عجب آپدیت فرمودید.

    این خوداصلاح کردن را همه در مرحله ی حرف تایید می کنند. اما مرحله ی عمل که می رسد …

    موضوعاتی که باید به آن پرداخت ( در راستای همین مطلب شما ) بسیار است. باید دقیقا انگشت گذاشت روی حساس ترین موارد. همان مواردی که وقتی پای عمل می رسد طرف باز می زند. همان مواردی که طرف در جواب تذکر شما می گوید «اگر خواهر خودت بود» «اگر بچه ی خودت بود» «اگر برای خودت این اتفاق» و …

    سلام بر طاها ی عزیز :)
    آقا من شرمنده ام . به خدا اینقدر گرفتارم که وقت آپ کردن پیدا نمی کنم . اما همین که شما به این حقیر باز هم سر میزنی برای ما مایه افتخاره . به خدا راست می گم
    باز هم سر بزن رفیق
    ارادتمند
    آریوبرزن

  13. سلام …
    با پست «حرف آخر » کار وبلاگ نویسی ما هم تموم شد …
    خیلی با هم آشنا نشدیم ولی …

  14. با سلام و عرض ادب خدمت مديريت وبلاگ
    وبلاگ بسيار خوبي داريد
    در راستاي پيوند بين وب هامون مايل هستم با هم تبادل لينک کنيم
    اگه شما هم با من موافقيد عنوان لينکتون رو برام بفرتيد تا در سايت قرار بديم
    عنوان لينک ما : آريا موبايل دات نت
    با تشکر

  15. با سلام
    من شما رو لینک کردم در صورت تمایل ما را با نام کار20 موبایل لینک کنید

  16. سلام دوست عزیز
    نمیدونم چرا اسم سایتتون آریو برزنه اما حدس میزنم باید هم ولایتی باشیم که این اسم رو انتخاب کردی…اول شهر دهدشت نوشته بود :دیارآریوبرزن-تازگیها اول شهر من بهبهان هم نوشته دیار آریوبرزن…ببینم شما نمیدونی اصلش کجاست…
    با مطالبت کاملا موافقم یعنی منم یه چیزی توی همین مایه ها نوشتم اگه وقت کردی منت به سرم بذار و یه گوشه چشمی بهش داشته باش…
    ممنونم
    یا علی

    ما مخلص شما و همه ی هموطنان عزیزمون به خصوص جنوبی های نازنین و خونگرم هم هستیم رفیق . در مورد اصلش هم باید بگم ایشون اصلیتن مال همون طرفای شما بوده اند .
    در مورد سر زدن به وبلاگتون هم به روی چشم . اطلاعت میشه رفیق :)
    یا حق

  17. Dorood Aryo
    Az ashnaei ba webloget besyaar shadmanam.
    Sari be site man bezan be tore hatm lazat mibari.
    In ham linke filme Hafeze bozorg:
    http://www.hafezebozorg.blogfa.com/
    montazere daryaft didgah shoma hastam
    payandeh Rasti
    payandeh Iran
    bedrood

  18. سلام. تبادل لینک می کنید؟

    انجام شد :)
    ارادت

  19. بولتن دانشجويان و دانش‌آموختگان فلسفه ايران

    Iranian Students of Philosophy

    http://www.isphilosophy.com

    با سپاس از معرفی این سایت وزین و قوی .
    ارادتمند
    آریوبرزن

  20. سلام و ارادت
    آدم اگه بخواد پیشینه ایران رو با وضعیت الانش مقایسه کنه دیوونه میشه
    هر چند که هر چقدر هم فکر کنی که چجوری اینجوری شدیم بازم فایده نداره
    من که فکر می کنم خراب شدنش دست خودمون بوده ولی درست کردنش به این راحتیا و به دست ما تنها نیست

    من شما را با نام آریو برزن لینک کرده و از این بابت بسیار خوشحالم ، شما هم لطفی کرده قدم رنجه فرموده و سری به سایت http://c100film.com بزنید و اگه دوست داشتید ما را با نام فیلم و سریال لینک کنید

    ممنون و همیشه پیروز و سربلند باشید

  21. خیلی پست جالبی بود. اما این سرزمین گران شاهد هجوم بسیاری بود هر یک به نحوی تاثیر گذار بودند. اما ریشه بسیاری از مشکلات فعلی رو باید در 1400 سال قبل پیدا کرد!

  22. Bebin ina ke gofty tamadoneee ,, are ma tamadon darim khyliam darim vali Farhangggg naaaaaadaaaaarrim

    درسته خانوم. کاملن درست میفرمایید متاسفانه :(

  23. وب لاگ بسیار با محتوایی داری ..فکر میکنم همین وبلاگ ها نشانه ای از روشنایی هست….ما تغییر خواهیم کرد.و همان ایرانی خواهیم شد که باید باشیم

    این نظر لطف شماست خانم. قابل به این تعریف ها نیست این سرای درویشی با اینهمه همین که رضایت مخاطب فرهیخته ای چون شما را جلب کرده است برای این حقیر مایه ی افتخار است.
    ارادتمند
    آریوبرزن

  24. استفاده بردیم

    لطف دارید شما دوست من :)


پاسخی بگذارید

