دو نابغه در یک نما

چند روز پیش که به دلایلی مشغول سرچ در مورد پروفسور آلبرت آینشتاین ( یا به قول ما ایرانی ها اَینشتَین)، نابغه استثنایی و یهودی-آلمانی جهان فیزیک بودم، به طور کاملن اتفاقی متوجه شدم که ایشان در روزگار مهاجرت به ایالات متحده، دیداری نیز با جناب چارلز اسپنسر چپلین مشهور به چارلی چاپلین ، کمدین، کارگردان، بازیگر، آهنگساز، نویسنده و فعال اجتماعی بسیار مشهور اهل کشور بریتانیا داشته اند. اون روز به دلیل مشغله زیاد فرصت نکردم پیگیری کنم که آیا از این دیدار تاریخی عکسی هم وجود داره یا خیر. این داستان گذشت تا اینکه بعد از چند روز فراعتی حاصل شد و موفق شدم جستجویی بکنم در محضر حضرت گوگل! که هیچ درخواستی رو بی پاسخ نمیگذاره و الحق هم که همچون همیشه پاسخ های زیبایی به درخواستم داد.

ََ

ََ

این دیدار تاریخی که ظاهرن در سال 1933 میلادی روی داده، به مناسبت آغازین-نمایش فیلم سینمایی «روشنایی های شهر» اثری از بزرگترین نابغه ی عالم سینما بوده که در اون شب، جناب پروفسور آلبرت آینشتاین (اینشتین) به همراه همسرشون السا به عنوان میهمانان ویژه و به دعوت شخص چارلی چپلین (یا به قول ما ایرانی ها چاپلین) در اون حضور پیدا کرده بودند. آیا تماشای این دو نابغه ی تکرار ناشدنی در یک نماو در کنار هم زیبا و لذت بخش نیست؟

پ.ن-گاهی اوقات فکر میکنم که چقدر مردم جهان به مخترع عکس مدیون اند.
پ.ن2-برای آنکه درباره ی سر چارلز اسپنسر چپلین (1889-1977) بیشتر بدانیم.
پ.ن3-برای آنکه درباره ی پروفسور آلبرت آینشیتن (1879-1955) بیشتر بدانیم.

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2008/11/27/two-genius-men-in-one-shot/trackback/

RSS feed for comments on this post.

16 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. در مورد تلفظ نام انیشتین خیلی وسواس بخرج داده ای که بنظرم لازم نیست. ولی برای اطلاع عرض می کنم که او در آمریکا به آنستاین معروف است و در آلمان آنشتاین و در ایران او را به صورت انیشتین می گویند و می نویسند.

    دوست گرامی من،
    گویش درست نام جناب Einstein بر خلاف آنچه شما نوشته اید در زبان انگلیسی آنستاین نیست بلکه آینستاین است. در زبان آلمانی نیز نام ایشان آینشتاین تلفط میشود. درست خواندن نام افراد احترام به آنهاست و نه وسواس.
    ارادتمند
    آریوبرزن

  2. با تشکر از شما، سر چارلز، پروفسور آلبرت و گوگل .. :)

    من هم به نوبه خودم از طرف جنابان سرچارلز اسپنسر چپلین و پروفسور آلبرت آینشتاین همچنین حضرت گوگل، از شما سپاسگزاری میکنم.
    ارادتمند
    آریوبرزن

  3. جالب بود. ممنون

    خواهش میکنم دوست من
    ارادتمند
    آریوبرزن

  4. سلام سردار! آقا میشه این Snap Shot وبلاگت رو غیر فعال کنی؟ مخلصیم

    به روی چشم رفیق :)

  5. دوست عزیز

    آلبرت اینشتاین در یک خانواده یهودی متولد شده ولی خودش به خدا اعتقاد نداشت. می تونی خودت جستجو کنی.

    Did albert einstein believe in god

    درسته عزیزم . میدونم. اما مگه من درجایی از متن به اعتقادات مذهبی پروفسور اینشتین اشاره کرده ام؟

  6. عجب گیری دادین به اسمش ها…
    من کلی تمرین کرده بودم که اسمش رو درست بگم و تازه موفق هم شده بودم. اما حالا که انواع اقسام تلفظات رو اینجا خوندم دوباره یادم رفت!

    :)) از دست تو



  7. سپاس دوست من برای این عکس زیبا. دیده بودمش اما باز هم از شما نهایت تشکر رو دارم :)
    ارادتمند

  8. خیلی جالبه
    فکرمی کنم برای همه بازدیدکننده‌ها تازگی داره

    البته برای همه که نه اما برای خیلی ها شاید :)
    ارادت برای اظهار لطفتون

  9. بابا ادبیات
    معلومه که ازون خارج رفته هاییا!!
    اونقدر انگلسیت قویه فارسی یادت رفته ((:
    کاملن یا کاملاً

    عزیز جان من خارج نرفتم :))
    در ضمن نوشتن کاملا به صورت کاملن جزو توصیه های فرهنگستان زبان و ادب فارسی ه و ربطی به نه دانش انگلیسی من داره نه به خارج!
    دل خوشی داری ها برادر من

  10. خيلي جالب بود (:

    مخلصم عزیز :)

  11. agha in ax tarikhie dota az navabeghe donia. merci az zahmati ke keshidin

    خواهش میکنم دوست من. انجام وظیفه کردیم :)

  12. عالی بود، واقعاً لذت بخش بود، جدای از نابغه بودن، شخصیت واقعاً عالیِ انسانی این دو عزیز، ستودنی است. به امید ظهور مجدد همچین بزرگانی در جهان (شاید در وقت گل کردن نی)

  13. این خانه خراب است – معرفی یک کلاه بردار اینترنتی (امیر باقری)
    هشدار به دوستان بلاگ نویس!

    http://freeblog.ir/2008/11/30/amir-bagheri/

    http://www.gigasoft.ir/article1835.html

    لطفاٌ این مطلب را به دوستان زحمت کش بلاگ نویس اطلاع دهید.

    با تشکر

  14. shama baayed bae nawesid in dedar tarikhi gaman mirawad saal 1933 rokh dad. yaa , in dedar shodani ast kae saal 1933 rokh dadah baashad.

    wajah haaye tazi nae baayed bae goonah Paarsi nawasht, hamcho: zahraen ! ? merdom tanbel wae naa-khanaa (bi-sawad) in kar ra mi konand

  15. «درست خواندن نام افراد احترام به آنهاست و نه وسواس.» درسته .
    من آلبوم تقریبن بزرگی از عکس های پروفسور آینشتاین دارم اما این عکس برایم تازه بود . ممنون

    خوشحالم دوست گرامی :)

  16. آدرس ایمیلتان را برایم می فرستین ؟
    یک کار کوچولو دارم ، خیلی کوچولو :)

    ارسال شد دوست گرامی :)


پاسخی بگذارید

