سرمای زمستان و لزوم توجه به حیوانات

زمستون رسید. امروز یکم دی ماه ه. زمستون هم که شهرتش مشخصه؛ ماه سوز و سرما و برف و یخ بندون! حالا اینا رو برای چی میگم؟ واسه مقدمه چینی برای دو سه تا پیشنهاد ساده اما به شدت مفید و نیکوکارانه.

توی وبلاگ دوست گرامی ام واحه، با نوشته ای زیبا برخورد کردم که همواره یکی از دلمشغولی های خودم هم بوده: وظیفه ی غذا دادن و رسیدگی به حیوانات توی فصل زمستون.

خوب یادم هست که پارسال زمستون هم توی یکی از وبلاگ هام مطلبی در همین زمینه و البته با تمرکز بر روی توجه به پرندگان نوشتم. امسال هم به سیاق سال گذشته و در ادامه یادداشت وبلاگ واحه عزیز، چند نکته ای رو در رابطه با رسیدگی و توجه به گربه های اطراف محل زندگی مون توی سرمای کشنده ی زمستون عرض میکنم:


1- برای تغذیه گربه ها لازم نیست حتمن برید براشون سوسیس و کالباس بخرید، چه اینکه میدونم اینکار برای همه مقدور هم نیست. کاری که میتونید بکنید اینه که از قصابی محله تون، آشغال گوشت بگیرید که هم رایگان ه و هم ضرر سوسیس و کالباس رو نداره و اون رو برای گربه ها آماده کنید. میدونم ظاهرش کمی ناخوشایند ه منتها برای کسی که میخواد یه کار به واقع مثبت بکنه (کاری نه از جنس کارهای مثبت قراردادی که در مثبت بودنشون در عالم حقیقت، تردیدهای بسیاری هست) تمیز کردن و نگه داری اون توی یخچال چندان کار سختی نیست.
2- از ته مونده غذای خانواده توی سفره، به خصوص وقتی که غذایی حاوی گوشت یا مرغ داشته اید غافل نباشید. استخون ها و غضروف هایی که برای ما ایرانی های ذاتن اسرافکار، آشغال محسوب میشه، برای حیوونای معصوم میتونه به معنی نجات از مرگِ ناشی از گرسنگی باشه.
3- همیشه سعی کنید غذا ها رو در یک جای ثابت بگذارید، چرا که حیوون ها بنا به غریزه، جاهایی رو که پیشتر اونجا غذا پیداکرده باشند رو بررسی میکنن.
4- سعی کنید جایی رو که برای قرار دادن غذای حیوونا انتخاب میکنید، حتی الامکان مکانی سرپوشیده باشه. این خیلی مهم ه چرا که با بارش برف، اگر غذایی اونجا گذاشته باشید زیر برف و یخ مدفون میشه و برای گربه دسترسی به اون غیرممکن. همچنین موقعی که بارون میگیره ممکنه اگه بارون شدید باشه، اون غذا رو با خودش ببره و اون حیوون معصوم از یه وعده غذا محروم بشه.


5- آخرین نکته ای که به نظرم میرسه اینه که اگر این شانس رو دارید که در خونه ای زندگی میکنید که حیاط داره، میتونید با اختصاص یک ساعت از وقتتون توی یک روز تعطیل، یه پناهگاه مشتی برای جمعی پرنده، یا 5-6 تا گربه توی حیاطتون درست کنید.
نترسید! هیچ کار سختی هم نیست. من خودم سالها پیش، زمانی که آپارتمان نشین نشده بودیم این کار رو کردم. از تنها وسیله هایی هم که استفاده کردم یه جعبه میوه بود (به عنوان اسکلت بنا)،حدود یه متر موکت (برای جلوگیری از ورود سرما و کفپوش) و چند تا آجر (برای تثبیت لونه و جلوگیری از آسیب پذیری در برابر باد).

شک نکنید که نگاه سرشار از سپاسگزاری که یه گربه، بعد از اینکه غذاش رو خورد و دستاشو هم لیس زد و تمیز کرد بهتون میکنه، لذتی معنوی و ناب در وجودتون ایجاد میکنه که با هیچ ریاضت و عبادتی قابل قیاس نیست. امتحان کنید.

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2008/12/21/necessity-of-paying-more-attention-to-animals-in-winter/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. واقعا مرحبا… پست عالیی بود… همیشه از اینکه به حیواناتی که زندگی آنها را ما به یک تنگنا تبدیل کرده ایم ، توجه می شود لذت می برم… شعار وقتی عمل می شود باید آفرین گفت… کمک به آنها کمک به انسان باقی ماندن هم هست…
    فقط تو را به خدا به گربه ها سوسیس و کالباس ندهید… موجب بیماری های زیادی در آنها می شود… مثل آدم ها …
    مدتی هم هست که گربه های تهران به ناراحتی های چشمی دچار شده اند و من تعداد زیادی را می بینم که چشمانشان ناراحت است… پی گیری هم کردم هیچ سازمان و ارگانی متولی آنها نیست… خیلی دردناک است…
    بالای پشت بام ها هم جای خوبی است برای دانه و غذا ریختن برای پرندگان…
    و همانطور که نوشته بودید چه لذتی دارد تماشای سیری آنها…
    وراجی مرا ببخشید… کلاغها اینطوریند دیگه… گاهی کسی جلو دار قارقارشان نیست…
    باشید همیشه

    درود دوست من
    ممنون برای این کامنت سرشار از لطفتان.
    راستی … وبلاگ خیلی خوبی دارید. با اجازه تان به لیستم افزودمش :)
    ارادتمند
    آریوبرزن</e<em

  2. کاش همه اینجوری فکر کنن!

    من هم امیدوارم صبا جان :)

  3. Thanks. thanks.
    I have 2 kittys at home and around 3-5 cats at yard.
    Rasti dont forget about Self Food ant university.

    Ghazaye daneshgah ha masxsosan selfe doxtara hamash door rixte mishe. yek kiseye kochak koliye !!!

    درود کیتی جان :)
    شما خودت دو تا کیتی داری توی خونه. 5 تا هم مامان کیتی توی حیاط داری، خودت هم که کیتی هستی. عجب کیتی بازاری ه توی خونه شما :)) (kiddin)
    در مورد غذای سلف سرویس ها باشما کاملن موافقم. همینطور غذای رستوران ها. خیلی کار ها میشه کرد به خدا. فقط کافیه فرهنگش رو پیدا کنیم که حیوون ها هم حق حیات دارند :)
    ارادت
    آریوبرزن

  4. آفرین. حالا یکی هم برای حمایت از بیخانمانها بنویس.

    اون ها مشکلشون به دست مردم حل نمیشه عزیز. اونها مشکلشون تنها به دست مسئولان رفع میشه که قدرت دارند. چارتا حیوون گرسنه نیستند که با یه مشت ارزن و یه تیکه گوشت مشکلشون حل بشه ، متاسفانه :(

  5. خیلی خوب بود

    خیلی خوشحال شدم که دیدم هنوزم انسانسهایی هستند که اینطور چیزا واسشون مهمه

    مخلصیم عزیز . لطف داری شما :)

  6. خیلی ممنون آریو جان
    مثل اینکه قبلا هم وبلاگم را لینک کرده بودی… اسمش عوض شده فقط…
    :)

    خواهش میکنم. کاری نکردم که. وبلاگ خوبی دارید، گفتم دیگران هم بخونند و لذت ببرند. در مورد اسمش هم شرمنده، آخه من اسم ها رو به فارسی نوشتم.
    ارادتمند
    آریوبرزن

  7. سلام.من یک تجربه ناخوشایند دارم که فکر میکنم اگر دوستان بهش دقت کنندخوب باشه.تو حیاط ما یک گربه با سه تا بچه بود منم هر روز صبح قبل از اینکه برم سر کاربراشون یک ظرف شیر میذاشتم, بچه هاش عادت کرده بودند روی لاستیک ماشین میخوابیدند من هم قبل از حرکت از زیر ماشین فراریشان میدادم متاسفانه یک روز یکیشون روی لاستیک ماشین جاموند ویکی از پاهاش رفت زیر چرخ, خوشبختانه چند روزبعد دیدمش که خدارا شکر کاملن سالم بود ولی دیدن بچه گربه که پاهاش را روی زمین می کشید مادرش که با یک حال واقعن عجیبی دنبال ماشین میدوید قیافه بهت زده همسرم که محکم پسرم را تو بغل گرفته بود وبه من نگاه میکرد از اون خاطرات بدیه که هیچوقت از ذهنم پاک نمیشه و امیدوارم برای کسی پیش نیاد. به هر حال ببخشید که حالتون رابد کردم ولی فکر کردم گفتنش مخصوصن برای شماها که تو شهرهای سرد زندگی میکنید لازمه.موفق باشید

    خیلی خیلی متاسف شدم از شنیدن این ماجرایی که بر شما رفته. امیدوارم هرگز دیگه چنین چیزی رو تجربه نکنین و تنها از لذت کمک و رسیدگی به این حیوانات معصوم لذت ببرید :)


پاسخی بگذارید

