مشکل دایی نیست؛ تا کی مُسکن به جای درمان؟!

1- در خبرها دیدیم که علی دایی، سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان طی بیانیه ای از سوی فدراسیون فوتبال برکنار شده است. خبری که ظاهرن بسیاری را خرسند کرده است اگر چه از نظر من هیچ مایه ی خوشحالی نیست. به باور من، دایی اگر هم در این افتضاح و ناکامی مقصر باشد (که هست) اما بی تردید متهم ردیف اول نیست.
متهم ردیف اول این افتضاح ورزشی، بی تردید کسی است که دایی را بر مسندی نشاند که لیاقتش را نداشت. مقصر واقعی، مدیران سازمان ورزش و فدراسیون فوتبال اند. کسانی که جوانی را که همه ی تجربه اش از مربی گری، هدایت یک تیم درجه دوی وطنی (سایپا) بود را بر روی مسندی نشاندند که مشهور به پرتنش ترین شغل دنیاست!
2- به تاریخ سوم مارس سال 2008، یعنی دقیقن 13 ماه پیش، شب همان روزی که همین فدراسیون فوتبال کنونی، علی دایی را طی یک عملیات ژانگولر گونه! به مربی گری منصوب کرد، در مطلبی تحت عنوان «سایه سنگین سیاست بر مدیریت» و در همین «گاه نوشته های آریوبرزن» نوشتم که این انتخابی است بسیار غلط و غیرکارشناسانه! امروز با گذشت 13 ماه از آن روزگار، صحت آن ادعا را با تماشای فرصت سوخته ای به نام علی دایی، به عیان میتوان دید.
3- علی دایی بزرگ بود و هست. او بزرگترین گل زن ملی تاریخ فوتبال جهان است. این البته مانع حقیقتی به نام بی‌ظرفیت بودن و عدم برخورداری وی از فرهنگ ارتباط جمعی و روابط انسانی نیست.
دایی به عنوان یک فوتبالیست، چهره ی برجسته ای بود. اگر درک درستی از مدیریت استعدادها در ورزش ما وجود میداشت، این بازیکن بزرگ، 10 سال دیگر به یک مربی بزرگ نیز بدل میشد. افسوس که این فرصت پربها به دست با کفایت فدراسیون فوتبال و سازمان ورزش کشور به باد فنا رفت.
4- این روز ها در برخی محافل سخن از انتصاب «افشین قطبی» است. با آن نیز مخالفم. به نظرم بهترین گزینه برای سرمربی گری تیم ملی بحران زده ی این روزهایمان، کسی است که پیشتر همین سمت را دارا بوده است. کسی که هم دارای تجربه این عرصه باشد و هم به نوعی «فرصت» قلمداد نشود.
شاید مایلی کهن، شاید قلعه نویی، شاید … هر کسی به جز مربی هایی که تابحال تست نشده اند و امیدی برای آینده به شمار می آیند، میتواند گزینه ای باشد که بتوان بدان اندیشید.
5- با باخت به عربستان، آنهم در تهران به حیثیت ورزشی دایی لطمه بزرگی وارد شد. امیدوارم این لطمه را گذشت زمان از بین ببرد و فرصت استفاده از توانایی های وی را در دهه های آینده فراهم آورد. علی دایی نیز باید که از این شکست درس ها بیاموزد. اول از همه آنکه با لابی کردن پشت پرده با مدیران، نمیتوان همه کار کرد! مربی گری تیم ملی فوتبال یک شغل چند بعدی است که علاوه بر قابلیت های فنی فوتبالی، نیازمند توانایی های مدیریتی بسیار بالا برای برقراری ارتباط با لایه های مختلف جامعه است؛ عنصری که دایی تقریبن آنرا فاقد است!
7- میتوان با احتمال بالای نود درسد اعلام کرد که حضور در جام جهانی تقریبن محال شده است. همه ی اما و اگر هایی هم که طرح میشود به نوعی برای خالی نبودن عریضه است و پشتوانه ی منطقی ندارد!

Published in: on مارس 29, 2009 at 9:07 ب.ظ.  Comments (7)  
Tags: , , , , , ,

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2009/03/29/till-when-using-painkiller-instead-of-cure/trackback/

RSS feed for comments on this post.

7 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. درست می‌گی.
    مشکلات باید ریشه ای حل بشه
    اینا همشون مسکنن

    موافقم دوست من :)

  2. درود بر آریوی گرامی

    کدام مشکل را به خاطر دارید که درمان کرده باشند ؟ همیشه یا مسکن استفاده کرده اند و یا به کل صورت مساله را پاک کرده اند !

    ای بابا :(

  3. سلام . مهرنوشم از سایت احساسات دات کام . سایت ما جاییه که می تونین صداتون رو به گوش عشقتون برسونین . حتی اگه گمش کرده باشین . ابزار رایگان وبلاگ در رابطه با عشق و احساسات هم براتون آماده کردیم . پیروز و پابنده باشید

    امیدوارم موفق باشید دوست من. ایده بسیار خوبی است. امیدوارم سایت شما محبوبیت پیدا کنه و همه گیر بشه :)

  4. خانه از پای بست ویران است .
    آریوجان خیلی جالب است که مردم فقط در فوتبال غرور ملیشان جریحه دار میشود. کاش میشد افسوس نخورم…

    حق با شماست :)

  5. من شما رو با نام آریو برزن لینک کردم
    ما را با نام کار20 موبایل لینک کرده و ما را مطلع سازید
    با تشکر

    لینک شما هم افزوده شد دوست من :)

  6. سلام دوس عزیز
    با تبادل لینک موافقی؟
    من تو 4 تا از وب هام لینکت رو با نام آریو برزن قرار دادم
    اگه موافق بودی با هر کدوم لینک منو بزار
    باتشکر
    بیا تو بندر http://www.Bia2BND.com
    گالری مدل لباس http://www.bandarpix.wordpress.com
    رابین هود http://www.rabinhood.ir
    بندرپیکس http://www.bandarpix.ir
    موفق باشی

    این وبلاگت رو اضافه کردم دوست من :)
    http://www.rabinhood.ir/

  7. سلام دوباره
    شما فقط یکی از وب هام رو لینک کردید
    درصورتی که من در هر 4جا لینک کردم
    با بقیه تبادل نمی کنید؟
    لینکتون رو بردارم؟
    خوشحال میشم با بقیه هم تبادل کنید
    موفق باشی

    سلام
    هر جور صلاح میدونید دوست من.
    من معمولن برای کسانی که چند سایت یا وبلاگ دارند فقط یکی از اونها رو لینک میکنم چون هر کس بخواهد از طریق همان یکی به سایر سایت ها دسترسی خواهد داشت.
    در مورد پاک کردن اسم این وبلاگ ما هم از سایر وبلاگهایتان به شما تضمین میدهم که از نظر من هیچ ایرادی ندارد. حتی اگر هر چهار تا را هم بردارید:)
    شاد باشید
    ارادتمند
    آریوبرزن


پاسخی بگذارید

