خلیج فارس، نشنال جیگرفیک و یک همزمانی شیرین!

1- این روزها در پی جنجال تازه ای که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به راه انداخته اند، ذهنم سخت مشغول است که چه باید بنویسم. راستش اینقدر منابع و مستندات تاریخی اصالت و حقانیت نام خلیج فارس را تکرار کرده ایم که دیگر ضرورتی برای آن نمی بینم. از همین رو احساس بی سوژگی میکنم!
2- مثل همیشه و بنا به عادت کهنه، پس از اتصال به اینترنت و ورود به شبکه، دومین سایتی که باز میکنم نشنال جیگرفیک است. در صفحه نخست این سایت پیوندی را میبینم که برایم بسیار جالب توجه مینماید. میگشایمش. درباره ی نظریه ی «زمین ساخت صفحه ای»(1) است. این پیوند شامل 14 عکس است که همچون سایر کارهای نشنال جیگرفیک، یکی از دیگری زیباتر است!
در حالی که عکس های کوچک را در نگاهی سریع با اسکرول ماوس برمیرسم، ناگهان به تصویری آشنا برمیخورم. در آغاز تردید میکنم، اما با کمی تامل مطمئن میشوم برداشت نخستینم درست بوده است. عکس را باز میکنم. عنوان آن چنین است: «فعالیت صفحه ای خلیج فارس». آیا انتخاب این عکس در مقطع کنونی و در سایت مرجعی همچون سایت بنیاد نشنال جیگرفیک اتفاقی است(2)؟! نمیدانم!
3- خلیج فارس چگونه پدید آمد؟ محتوای زیرپیوند، در این باره است. نشنال جیگرفیک چنین ادامه میدهد:
«خلیج فارس حاصل برخورد دو صفحه ی [لیتوسفر] کره زمین است. صفحه ی «اوراسیا» [شامل فلات ایران] در شمال و شمال خاوری و صفحه ی «عربی» در جنوب و جنوب باختری.
خلیج فارس و دریای عمان روزگاری یک شکاف باریک میان این دو صفحه بوده اند که به هم در اثر حرکت صفحات چسبیده بودند. بعد ها این دو صفحه، فاصله گرفتن از یکدیگر آغازیدند. هرچه این دو صفحه از یکدیگر دور میشدند، خلاء پدید آمده در میانشان را آبهای اقیانوس هند پر میکرد.
این روند دور شدن ادامه داشت تا آنکه 20 میلیون سال پیش، این روند وارونه شد و این دو صفحه، حرکت به سوی یکدیگر آغازیدند. با آغاز این حرکت بود که صفحه ی فلات ایران دچار چین خوردگی شد و سرزمین کوهستانی کنونی نیمه جنوبی خاک ایران شکل گرفت».
4- همچون 5 سال پیش، این بار نیز با همه ی وسع و بضاعت خود، برای مقابله با دست هرزه ی زیاده خوانان بیگانه خواهم کوشید؛ به حکم وظیفه! هرگز حاضر نیستم لکه ی ننگین شرمندگی در برابر مام میهن را بر دوش خود حس کنم و برای پاسداری از میهنی که همه چیزم از اوست قدمی برندارم. امیدوارم آنانکه دستشان به جایی میرسد و قدرتی دارند نیز سنگینی ِاین بار را بر دوش خود حس کنند.

(1) زمین ساخت صفحه ای- نظريه ای است در دانش زمین شناسی که به موجب آن، مجموعه فرآيندهایی، صفحات اصلی ليتوسفر را به صورت افقی در سرتاسر سطح کره ی زمين حرکت میدهند و از حرکات و فعل و انفعالاتشان، زمين لرزه، آتشفشان، کوه زایی و ديگر فرايندهای زمين شناسی بوجود می آيد- واژه نامه زمین شناسی مالکی
(2) علاقمندان در جریان هستند که حدود پنج سال پیش از سوی بنیاد نشنال جیگرفیک نقشه ای منتشر شد که در آن در کنار نام قانونی و مستند خلیج فارس، عنوان مجعول و بی پایه و اساس خ.ل.ی.ج ع.ر.ب.ی نیز در داخل پرانتز درج شد. در همان سال فعالان و دلسوزان عرصه فرهنگ و تاریخ کشورمان طی اقدامی خودجوش، سد در سد مردمی و سرتاسری، با ارسال نامه ها، انتشار مقالات و کتاب ها و همچنین درج مقالات در رسانه های کاغذی و الکترونیک نسبت به این جعل عنوان اعتراض کردند. نشنال جیگرفیک نیز در برابر این پاسداری شگفت انگیز مردم ایران از کیان کشور خود و نام خلیج فارس، اقدام به ویرایش نقشه ی مربوطه کرده و به صورت غیررسمی پوزش خواست.
از آن زمان، در متون و نقشه های این بنیاد معتبر جغرافیای جهانی، دیگر هرگز آن عنوان مجعول و دروغین دیده نشد.

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2009/04/30/persian-gulf-national-geographic-and-a-delightful-simultaneity/trackback/

RSS feed for comments on this post.

24 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. آریوبرزن گرامی سلام, آیا شما اطلاع دارید اعراب برای ادعایشان آیا مستنداتی هم دارند یا فقط با استفاده از ضعف دولت ما میخواهند از آب گل آلود ماهی بگیرند؟(شرکت مخابرات هم بالاخره بعداز دو ماه ونیم امروز کابل تلفن مغازه را درست کرد تا دوباره چشممان به جمال شما روشن شود)

    نه دوست من،
    هیچ سند و مدرک مستدل و محکمه پسندی ندارند جز پولهای کلانی که خرج میکنند و به محققان بیگانه میدهند تا در مقالاتشان از عنوان جعلی استفاده کنند تا بدین وسیله از این عبارت مجعول غربت زدایی کنند.
    راستی تبریک برای وصل شدن اینترنت تان :)

  2. bar gharar bashi ham vatan

    مخلصیم عزیز :)

  3. tashakore mikonam azatoon. Movafagh bashid

    خواهش میکنم دوست من :)
    سپاس از شما

  4. فقط خلیج ع.ر.ب.ی،همین و بس،حرف اضافی هم نباشه.این خلیج،خلیج ع.ر.ب.ی بوده،هست و خواهد ماند.

    ای بابا! تو چرا قرصاتو نخوردی باز؟! :))

  5. آقا با اجازه شما ما مادر هرچی عرب … کش که چشم دیدن عظمت ایران رو نداره م…م! ولی مخلص عربهای ایرانی که به ایران و ایرانی بودن خودشون افتخار میکنن هستیم!

    دوست من ما هم با اجازه شما الفاظ رکیک کامنت شما رو شترنجی اش کردیم :)

  6. زنده باد آریو جان.زنده باد.توام مثل آریوبرزن برای ایران عزیزی.راستی آریو جان ،شما که مثل من وطن پرستی بیا یه کاری کنیم.جدا از مسئله خلیج فارس ،اسم کانال بی بی سی رو به نظرم باید تغییر بدیم به بی بی سی پارسی.حالا به هر طریق که شده.اگه شما می تونید دوباره ایمیل باران کنیم اینبار بی بی سی رو.و اینکه در تکست پیج ها الخلیج الفارس بنویسیمتا ع.ر.ب کثیفغ با سرچ کردن خلیج فارس ، چیزپیچ کنه .:)

  7. زنده باد آریو جان.زنده باد.توام مثل آریوبرزن برای ایران عزیزی.راستی آریو جان ،شما که مثل من وطن پرستی بیا یه کاری کنیم.جدا از مسئله خلیج فارس ،اسم کانال بی بی سی رو به نظرم باید تغییر بدیم به بی بی سی پارسی.حالا به هر طریق که شده.اگه شما می تونید دوباره ایمیل باران کنیم اینبار بی بی سی رو.و اینکه در تکست پیج ها الخلیج الفارس بنویسیم تا ع.ر.ب کثیف با سرچ کردن خلیج فارس ، چیزپیچ کنه .:)

    ما مخلص شماییم سامان جان از خطه ی پهلوان پرور کرمانشاهان :)
    راستش متوجه منظور شما در مورد بی بی سی نشدم رفیق!

  8. البته در اصل قضیه فرق نمی کنه اما:
    «…تاریخ کشورمان طی اقدامی خودجوش، سد در سد مردمی و سرتاسری، با ارسال نامه ها…»

    صد در صد درسته

    دوست من در صورت صلاحدید این یادداشت را مطالعه بفرمایید :)

  9. سد در سد نه! صد در صد

    دوست من در صورت صلاحدید این یادداشت را مطالعه بفرمایید :)

  10. آقای آریوی عزیز،
    من خیلی دوست داشتم واکنش عربها را به خبر کوتاه نیامدن ایران از تقییر نام خلیج فارس روی مدالها ببینم.
    این بود که به سایت العربیه که بوسیله دولت سعودی اداره شده و کاملا ضد ایرانی است رفتم.
    علیرغم سانسور زیاد نظرات مشاهده می کنید که اولین بار تعداد زیادی از عربها معتقدند که نام واقعی خلیج، خلیج فارس است.
    http://www.alarabiya.net/articles/2009/04/30/71755.html

    بسیار جالب بود اردشیر جان. چقدر خواندن کامنت ها جالب بود :)
    نکته جالب اینکه خیلی از عربها به فارس بودن نام این خلیج معترف بودند :))

  11. آريو جان سلام…خوبی؟
    پيرمرد.. گوش کن، الان دوباره احساس ميکنم که لازمه يه «آپ چوگی» ديگه بهت بزنم…ولی ميزارم برای کامنت بعدی.. تو اين کامنت ميخوام بگم:
    يک: tectonic plates يه بحث علمی و زمين شناسيه و آوردن اسم خليج فارس هم چون يک مثال عمده و بارز هست، کاملا طبيعيه… اينکه بيای بچسبونيش به سياست و اخبار روز و اينحرفا، کاملا غيرمنطقيه و حتی ارزش حدس و گمان رو هم نداره…
    دو: ولی خود بحث جالب بود، ممنون. مخصوصا اون قصه چين خوردگی ها و کوههای جنوب ايران که حاصل reverse (برگشت خوردن؟) اون پروسه کشش دو فلات و بعد جذبشون…. اونم بيست ميليون سال پيش…فکرشو بکن…حيرت انگيزه…
    سه: و خود سايت نشنال جغرافی که بنظر من بدترين ديزاين و طراحی رو از نظر تکنيکی داره… تو هميشه ميگی اينترنتت ذغاليه… من که برودبند سريع دارم حوصله ام سر ميره تا اين سايت بياد بالا… درحد چهار پنج ثانيه طول ميکشه… تو چطور حوصله ميکنی خدا ميدونه… مثلا همين آلبوم که ۱۴تا عکس داره.. برای هرعکس کل صفحه و تمام متعلقاتش هی دوباره بايد لود بشه و دانلود؛ که ميشد مثلا مثل سايت بی بی سی فقط عکسها عوض بشه.. احتمالا يا از ضعف طراحی سايته يا سياستشونه که تعداد لود و دانلودشون بره بالا، که بهرحال به نفع ويزيتور نيست…. اين از اين کامنت، که درمجمع مثبت و ميخواستم تشکر کنم…

    از دست تو نیکو :))
    در مورد طراحی فنی نشنال جیگرفیک نظری ندارم!
    در مورد جالب بودن عمر پدیده های زمین شناختی و قیاس اونها با عمر انسان باهات هم عقیده ام. یکی از دلایلی که این موضوع برام جالب بوده هم همینه. برای هم عرض کردم : “در صفحه نخست این سایت پیوندی را میبینم که برایم بسیار جالب توجه مینماید. میگشایمش…”
    در مورد رجوع به مثال خلیج فارس اما باهات زیاد هم عقیده نیستم نیکو جان. به عکس ها یک بار دیگه نگاه کن. تنها موردی که با بقیه متفاوت ه همین عکس ه

  12. راستی، من هیج وبلاگی ندارم که دوستان وبلاگی هم داشته باشم که این ایده را با آنها در میان بگذارم، ولی پیشنهاد من اینه:
    به دنبال شکنجه وحشیانه تاجر افغان از سوی شیخ اماراتی (شاهزاده عیسی) بسیاری از گروههای NGO در کشورهای خارجی درخواست کرده اند که روابط آمریکا و امارات محدود شود که اتفاقا این درخواستها و قبول آنها در آمریکا چیز غریبی نیست اما مشکل اینه که تعداد اعضای این NGO ها محدود است.
    خال پیشنهاد من ایت است که یک petition به انگلیسی برای تقاضای مجازات شاهزاده اماراتی به سازمان ملل بنویسیم و بدون اینکه بگوییم ماها ایرانی هستیم تنها به عنوان یک عضو جامعه جهانی آن را برای هم بفرستیم تا همه امضا کنند. الان در سالروز خلیج فارس هستیم و اگر کسی این کار را بکند ظرف مدت کوتاهی کلی امضا جمع می شود.

    ایده جالبی است. البته به شرطی که شکل نژاد پرستانه به خود نگیرد و تنها در مسیر حقوق انسانی حرکت نماید :)
    باز هم سپاس اردشیر نازنین برای وقتی که برای این وبلاگ صرف کردید. امیدوارم باز هم به این سرای حقیر ما سر بزنی دوست من

  13. و اما تو اين کامنت ميخوام اون آپ چوگی رو بهت بزنم…سمت چونه :)
    آخه اين چه طرز مطلب نوشتنه و ادبياته؟ مگه داری با فلاسفه و عارفان قرن ششم هجری حرف ميزنی؟ همچين ادبيات فاخری(!) بنظر و نگاه من بيشتر جنبه خودنمائی و افاده مياد.. حس خودم رو ميگم… ساده تر بنويس بابا… رنگی تر… برات رديف ميکنم جمله هائی رو که بقول معروف تو ذوق ميزد.. اونم تو ذوق زدن منفی..

    «از همین رو احساس بی سوژگی میکنم! »
    که اصلا معنی نميده.. خوب يعنی چی؟ من که ربطش رو با جمله های قبلی نفهميدم.. نمی چسبه …

    «در صفحه نخست این سایت پیوندی را میبینم که برایم بسیار جالب توجه مینماید. میگشایمش…»
    هه..هه.. شعر داری ميگی؟ :) حالا درگذر از اينکه اساسا اين «می» ها بايد جدا نوشته بشه و اينجوری غلطه…اينجوری نوشتن اظهار فخر و خودنمائی نيست توی همچين مطلبی؟ هرچيز به جای خويش نيکوست، اينجا جاش نبود…

    «در حالی که عکس های کوچک را در نگاهی سریع با اسکرول ماوس برمیرسم،…»
    اين فعل برميرسم رو خودت اختراع کردی؟ منظورت اينه که «بررسی ميکنم»؟ خوب بنويس بررسی ميکنم… بازم خونمائی..

    «بعد ها این دو صفحه، فاصله گرفتن از یکدیگر آغازیدند»
    . اين ديگه شاهکار بود.. آغازيدند رو يه جای ديگه هم دوباره تکرار کردی… خوب چرا نمی نويسی آغاز کردند.. مگه تو ابوالسعيد ابوالخيری؟ :) اون بدبخت هم اينجوری نمی نوشت… آغازيدند..هه..هه..واقعا که…:)

    «دست هرزه ی زیاده خوانان…»
    زياده خواهان..!

    «زمین ساخت صفحه ای…»
    رشته ام زمين شناسی نيست، ولی به اين عبارت شک کردم، يه سرچ کردم ديدم اکثر وبسايتهای علمی و زمين شناسی اون رو «صفحه های زمين ساخت» ترجمه کردن که بسيار منطقی يه… الکی از خودت عبارت در نکن!

    و در آخر اين عبارت»نشنال جیگرفیک»… من لجم ميگيره که تو چقدر اصرار ميکنی اين رو اينجوری بنويسی… همون فخر و خودنمائی دوباره… ميدونم بارها و بارها جاهای مختلف و با کسان مختلف بحث کرديم که درستش چيه، ولی اينجوری نوشتن اش خيلی تو ذوق ميزنه… برای خوندن کلمه تو بايد زبان رو شش دور دور خودش چرخوند از زير لب پائين رد کرد و دو دور اطراف پس کله ات بچرخونيش و فوت کنی تا بشه تلفظی که تو ميخوای… ساده باش عزيز من… اين کلمه اينطور که تو فکر ميکنی نيس…نشنال جوگرافی..تمام شد رفت… اون «ک» آخرش هم توی انگليسی زياد تلفظ نميشه و بگوش نمی رسه..چه برسه برای مخاطب ايرانی و نوشتن اش به فارسی.. هی نميدونم «بنياد» و » جيوگيروفيک» و… دست بردار آريو… اين موسسه نشنال جوگرافی يه.. همين…
    خلاصه اگر حرفی زدم، ديگران برداشت بد نکنن لطفا… آريو دوست منه و دوستش دارم و اينهمه وقت گذاشتن و کامنت به اين طولانی نوشتن هم نشان از دقت لازم به مطلب و اهميت اون برای منه… آريو خودش می فهمه من دارم چی ميگم و منظورم چيه… از شما هم که حوصله کردين و نقد منو خوندين ممنون.. آريو چونه ات هنوز سر جاشه؟:)

    :)) نیکو جان، عزیز من، جان من، خوب هر وبلاگی یک سبک نگارشی داره دیگه! من که خوانندگان رو مجبور نکردم که به این وبلاگ سر بزنند. تمام کسانی که میان روی حساب لطفی ه که به این وبلاگ دارند و به سبکش علاقمندند. وگرنه سد ها و هزاران وبلاگ هست که با ادبیات محاوره ای نوشته میشه و توشون هم پر از اسمایلی ه. خوب شما هم اگر از اون سبک خوشت میاد میتونه از اون وبلاگ ها دیدن بکنی نیکو جان.
    من ترجیح میدم «گاه نوشته های آریوبرزن» به این شکل ارائه بشه و مطمئن باش هیچ بحث خودنمایی! و این چیزا که شما گفتی در میون نیست. تنها و تنها یک علاقه شخصی است به ادبیات کلاسیک ایران و تلاشی برای زنده نگاه داشتن این سبک در نوشته های عصر حاضر. همین!
    در مورد اون نظریه دانش زمین شناسی هم همونطور که عرض کردم مرجع من واژه نامه زمین شناسی مالکی است که در متن هم به عنوان مرجع بهش اشاره شده.
    در مورد نشنال جیگرفیک هم بار ها و بارها عرض کرده ام که با توجه به اینکه این عبارت نام یک بنیاد آمریکایی است و نیمه نخست نامش هم انگلیسی خونده میشه (نشنال)، برازنده نیست که نیمه دوم اون به زبان آلمانی تلفظ بشه (جئوگرافیک) بلکه بهتر ه که نیمه دومش هم به زبان انگلیسی تلفظ بشه که میشه: ge·o·graph·ic جی.یــِـگ.رَ.فیک که به زبان فونوتیک میشه: dʒɪə’græfɪk
    ارادتمند
    آریوبرزن

  14. تشکر می کنم از اینهمه احساسا ت پاک و وطندوستانه ات ما در طول تاریخ همواره مورد هجوم بودهایم و هرگاه یکصدا و محکم واستوار در مقابل دشمنان ایستادهایم آنان عقب نشینی کرده اند . چه در دوران قبل از اسلام و چه بعد از آن و می بینیم که حاصل این مبارزات تاریخ و فر هنگمان است که از کورش شروع می شود و آرش ها وفردوسی ها و…….را در بر می گیرد .بیاد می آورم که حتی در مجلس فرمایش شاه نیز پزشکپور لیدر پان ایرانیست ها هم در خصوص جدائی بحرین از ایران که ان موقع در کتاب جغرافی منوشتند استان سیزدهم ایستادگی کرد.
    ما بارگه دادیم این رفت ستم بر ما
    تا خود چه رسد خذلان بر تخت ستمکاران

    خواهش میکنم دوست من. سپاس برای اظهار نظریکه فرمودید :)

  15. شما بنظر میاد که متوجه نشدید درعکس دوم Persian را از نقشه یه جورائی پاک کرده اند که هنوز اثرش باقی است خوب بود ولو به فارسی اعتراضکی هم به نشنال جیوگرافیک میکردی

    دوست من دوباره به توضیح پیوست شده روی عکس دقت فرمایید(ماوس را روی عکس نگه دارید) :)
    این عکس مربوط است به موزه دوبی و در توضیحات ارائه شده در سایت ویکی پدیای انگلیسی هم اشاره شده که نام فارسی از کنار خلیج به طور ناشیانه ای پاک شده است.

  16. با سلام! » نامیدن اشیاء با نام حقیقی آغاز عقل است »
    «این روزها در پی جنجال تازه ای که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس به راه انداخته اند، ذهنم سخت مشغول است » آیا از اینکه شبانه روز اسامی کوه ها و رودخانه ها و شهر های بلوچستان ، کردستان ، آذربایجان ، ترکمن هاو ساکنین جنوب را عوض میکنند پس چرا ذهنتان تکانی نمی خورد . » ببری مال مسلمان که چو مالت ببرند فریاد بر آری»
    بیش از 85 سال است اسامی ملل ساکن ایران را عوض میکنند، از امثال شما نه اینکه صدای بر نمی خیزد و ذهنتان به خواب آرام و خوش فرو رفته است و لبخند تایید هم بر لبان دارید! امیدوارم شما و امثال شما،شاید بتوانید حال اعتراض ما رادر عوض کردن اسامی درک فرمایید گرجه خیلی سخت است باین «آغاز عقل » امیدوار بودن !!

    منظورتون از عوض کردن نام ها کدام نام است؟! اگر امکان دارد به صورت مستند اظهار نظر بفرمایید دوست گرامی
    سپاس

  17. سلام آریو جان . اگه تمایلی به تبادل لینک دارین ، خوشحال میشم نظرتون رو بدونم
    و خیلی بیشتر خوشحال میشم اگه فید وبلاگ رو داشته باشید تا اگه به روز شد سر بزنید یا نظر بدین .
    موفق باشید

    خواهش میکنم. وبلاگ شما اضافه شد به لیست دوستان. اگه دوست داشتید شما هم «گاه نوشته های آریوبرزن» رو اضافه کنید علیرضا جان :)

  18. ممنون :) شما هم اضافه شدید

    :)

  19. سردار اولا این پستت شدیدا حال داد، دومندش چند وقتی هست که به شما لینک دادیم حتما باید بهت بگم؟ خودت نمیتونی از قسمت نوفهرستها متوجه بشی؟ سریع لینک میدی والا قطعت میکنم.سومندش این نیکو فکر کنم خاطرخات شده، خلاصه اگه هنوز یالقوزی بدون که داری یواش یواش میری قاطی مرغا، اگر هم نه بگو دختر مردم رو علاف خودت نکن :دی با جفتتون داشتم شوخی میکردم به دل نگیرید یوقت.فعلا

    نمیدونستم بخشوده جان. دقت نکرده بودم راستش. ببخش عزیز :)
    وبلاگ شمای عزیز هم افزوده شد.
    در ضمن نیکو رو من دو سال ه میشناسمش. دوست و خواهر خوب منه. اذیتش نکن :)

  20. جامعه گرسنه حریص مریض جنسی!
    http://bibimonavvar.wordpress.com/2009/05/01/case/

    آریوبرزن: بدون اظهار نظر شخصی منتشر میشود

  21. اومدی و اينهمه کامنت و اينهمه نظر من رو هم اينجا و هم تو بالاترين خوندی و فقط يه علامت مسخره خنده گذاشتی و رفتی؟ يعنی اينقدر نظر من بی ارزش بود؟ اونوقت برای يه سلام و عيک مسخره خودت رو ملزم به جوابهای لوده و مسخره ميدونی؟ البته خوب جوابی هم برای حرفا و انتقادات من نداشتی ظاهرا… فقط حيف از وقت من …برو به همون سلام عليک ها جواب بده… اين رفتارت رو يادم ميمونه…

    خیلی بی انصافی نیکو! خیلی! من برای هرکدوم از کامنتای تو 5-6 خط جواب نوشته ام بی انصاف! بعد میگی یه علامت خنده مسخره؟! بابا اون خنده برای این بود که دوست داشتم همونطور که خودت خواسته بودی بحثمون با لبخند باشه (ناظر به آبچوگی شما و چونه ی من) وگرنه من مگر دیوانه ام که الکی بخندم؟! حالمونو گرفتی با این کامنت نیکو :(

  22. «جامعه گرسنه حریص مریض جنسی!»

    شرط میبندم منظورت من بودم، ولی حق داری اینطوری راجع به من نظر بدی، البته شما هم ثابت کردی بچه ناف ایرانی و حال خوندن نداری هیچ وقت، دقت میکردی من آخرش نوشته بودم که دارم شوخی میکنم.ولی باشه لینکت رو هم دنبال کردم و به دقت خوندم و ممنونم از راهنمایی شما.امیدوارم همینطور که به بقیه نهیب میزنیم خدمون هم یه تکونی به خودمون بدیم.ارادتمند

    آریوبرزن: بدون اظهار نظر شخصی منتشر میشود

  23. دوباره سلام. ما عرب نیستیم.
    پس :بی بی سی فارسی باید به بی بی سی پارسی تغییر نام بده.
    این مشکل عربهاست که پ ندارند!

    چه عرض کنم! وقتی حق با شماست :)

  24. کمک کنید تا در حماسه ای دیگر نام بی بی سی فارسی را به پارسی تغییر دهیم.


پاسخی بگذارید

