ایمان بیاوریم به آغاز فصل سبز *

زن
به تمام دختران و زنان ایرانی ؛ به بهانه ی روز جهانی زن

پرده یکم – زن ، دارایی است . زن ضعیفه است . منزل است . ناقص العقلی است که تا سه شکم نزاید حرفش بی اعتبار است . تازه از آن دم که به مقام شامخ ! مادر شدن میرسد ، حسن و داوود یا مادر بچه ها خطاب میشود. وظیفه اش ارائه بهترین سرویس هاست برای شوهر . افق های پیش رویش به آشپزی و دوخت و دوز و نظافت منزل و خود آرایی و عشوه گری شبانه برای شوهر و البته از همه مهمتر زاییدن و پرورش فرزند خلاصه میشود و این همه را در مکانی ثابت به نام منزل باید به جای بیاورد . او باید همیشه در خانه بماند ، نکند که نظری بر او افتد . بیرون هم که میرود باید از او در برابر دیگران با چادری سیاه و روبنده ای سپید محافظت کرد .

پرده دوم – زن ، بشر می شود . اجازه تحصیل می یابد . صاحب شغل در خارج از خانه می شود . به دانشگاه میرود . رانندگی میکند . حق رای می یابد . او پزشک و وکیل و مهندس و آموزگار و کارگر میشود . او دیگر ضعیفه نیست ، منزل نیست ، حسن یا مادر حسن نیست بلکه خانم ِشوهرش است . توانایی هایش در بسیاری موارد باور شده است ؛ مالک سابقش پذیرفته است که برای اینکه به او آسیبی نرسد ، به جای اینکه او را در قفسی به نام اندرونی منزل در بند کند ، یا حصاری متحرک ، به رنگ سیاه و سفیذ برای او بسازد ، یا برای او بادی گاردی تمام وقت بگمارد ، راه ساده تری نیز وجود دارد . خود ِاو را باور کند ، توانایی هایش را ، قدرت دفاعش را از خویشتن ، اهمیت ناموس و شرفش را برای خودش ، شخصیتش را و آبرویش را ، ایده جواب میدهد ، ایده ای که پیشرفت بزرگی است اگر چه که هنوز نواقصی بسیار دارد .

پرده سوم – زن باز هم پرواز میکند . اوج میگیرد . چرا که باور کرده است خود را . باور کرده است انسان بودنش را . دیگر خانم آقای فلانی بودن اورا بس نیست ؛ او میخواهد همسر شوهرش باشد . دیگر دانشگاه رفتن او را کفایت نمیکند ، او در بازار کار نیز سهم میخواهد . دیگر سدی را در پیش رویش نمیبیند که شکستنی نباشد . آنقدر در بدست آوردن حق پایمال شده ی کهنه اش جدی است که برای محدود کردنش قانون وضع میشود . اما حتا همان قانونگذارنیز میداند که این چاره ی کار نیست چرا که مشکل از جای دیگری است .
زن در حال فتح عرصه هایی است که حتا مرد بدانها دست نیافته است ؛ زن جایزه نوبل میگیرد ، زن به فضا میرود . او دیگر خود را و توانایی هایش را باور کرده است . او باور کرده است که حتا در جاده های تاریک و بی رحم و مرد سالار کشور، میتواند اتوبوس پیروزی هایش را با پیشرانه ای از انگیزه به جلو براند . او باور کرده است خود را ، توانایی هایش را و انسان بودنش را .

واکنش ما چگونه باشد شایسته است؟ ستیزی رو در رو ؟ تخریب و مسموم کردن فضای رشد ؟ پر رنگ کردن شکست ها ؟ آیا این رفتاری جوانمردانه است ؟ آیا این نشان دهنده ی ضعف ما و ناشی از هراس ما از شکست های آتی نمیتواند باشد ؟ از یاد نبریم ، تمام آنچه که زن ِامروز دارد ، در محیطی و بستری به چنگ آورده است که از یک سوی با تار سنت ها و آموزه های شرعی و از دیگر سوی با پودی از باور های مرد سالار بومی به شدت محدود و مسدود بوده است. آیا نباید از این پیروزی بزرگ در این فضای بسته درس گرفت و به اینچنین اراده و عزمی نستوه آفرین گفت ؟

* – تیتر این یادداشت برگرفته از یکی از اشعار زیبای شاعر بزرگ معاصرمان بانو فروغ فرخزاد است البته با اندگی تغییر . شعر زیبای « ایمان بیاوریم به آغاز فصل سرد » شادوران فروغ را اینجـــا بخوانید .

پی نوشت 1- عکس تزیینی است . به دلایلی ترجیح دادم از تصویر زن یا دختری ایرانی برای این یادداشت استفاده نکنم .
پی نوشت 2 – با فمینیسم ( گرایش های تند و مرد ستیز آن ) اساسن مخالفم .

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2008/03/08/pay-tribute-to-iranian-women/trackback/

RSS feed for comments on this post.

9 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. درود بر دوست نازنين
    وبلاگ بسياري زيبايي داريد عزيز جان
    براستي كه زيبنده شما است
    و مايه مباهات است و زينب بخش خيابان بهشت
    پاينده باشيد

    درود بی کران بر خیابان بهشت دوست داشتنی . همین یک کامنت شما بی تردید مایه افتخار خط خطی های حقیر است :) ارادتمند شما –
    آریوبرزن

  2. سلام خسته نباشید بابت مطلبتون.

    سلام صبا جان . خواهش میکنم خانم . خوشحالم که مورد پسند سر کار واقع شد . ارادتمند :)

  3. سلام داداش آریو ، کلی حظ بردم از مطلب زیبایت .
    ممنون :)

    سلام به رفیق عزیزم . خوبی ؟ خوشحالم که این 4 خط ناقابل ما رو پسندیدی اگر چه میدونم ناشی از لطفت به حقیر ه با اینهمه ممنون :)
    ارادتمن
    د

  4. ایمان را بیاورریم …

    سلام رفیق . مرسی برای کامنت

  5. اساس خداوند انسان را آزاد آفريد پس هر چيزي كه آزادي بشر را محدود كنند قابل پذيرش نيست اين براي تمام انسانهاست (البته اگه انساني بتوان پيدا كرد ) و هيچ فرقي نمي كند چه زن باشد و چه مرد . شايد اين بخاطر خود برتر بيني مردان است كه به خود اجاز ه مي دهند با زنان اينگونه رفتار كنند و آنها را در سطحي پايين تر از خود بدانند (واقعا ما مردا عجب موجوداتي هسيتم )


    کاملن موافقم باهاتون رفیق :)

  6. سلام سردار…

    سلام . خوبین شما ؟ :)

  7. سلام آقای سردار. مطلب جالبی بود و راستش من لذت میبرم وقتی این دست مطالب رو به قلم مردهاهم میخونم :)

    سلام خانم . حالتون خوبه ؟ ممون برای اظهار لطفتون . امیدوارم قابل این تعریف و تقدیر شما بوده باشه این چند خط .
    ارادتمند :)

  8. اگر شما نیز رای نمی دهید
    بنر حمایت از تحریم انتخابات را در سایت یا وبلاگ خود قرار دهید

    در سایت خود با کلمه انتخابات به سایت تحریم لینک دهید

    http://www.tahrim.com

    سلام . ممنون از بذل توجهتون . به دلایلی ترجیح میدم در این باره هنوز فکر کنم دوست من . هنوز به تصمیم قطعی و آؤامش نرسیدم در این زمینه . امیودوارم موفق باشید :)

  9. سلام . خوبین شما ؟ :)

    فکر کنید یکی از دوستان


    سلام . خوبم . شما خوبی عزیز ؟ :)
    چرا فکر کنم حالا ؟ ;)


بیان دیدگاه