نبرد خدایان: «وُلـکان» در برابر «ایندرا»

1- پدیده های طبیعی همچون زمین لرزه، سیل، آتشفشان، آذرخش، گردباد، توفان و … از زمان های باستان تاکنون هماره مورد توجه بشر بوده اند و به واسطه ی عظمت و قدرت نابودگری و ماهیت سهمناک خود، در بشر ِناتوان و ضعیف، ایجاد رعب آمیخته به احترام کرده اند.
این کرنش ِناگزیر انسانی، در برابر پدیده های طبیعی، تا به حدی ریشه دار و اصیل بوده که حتا در باورها و معتقدات برخی ملل باستانی برای این پدیده ها خدایانی تعریف شده و این باور قوت گرفته که وقوع این پدیده ها در حقیقت نمادی و نمودی از عصبانیت و خشم آن خدایان از دست انسانهاست!
خدایانی همچون «ولکان»*، خدای آهنگری و آتشفشان ها در استوره شناسی رم باستان و نودینان یونانی و یا «ایندرا» خدای آذرخش با نمادی از «واجرا» در دست در استوره شناسی آیین هندو.

2- بشر امروز اما به این پدیده ها به عنوان جلوه هایی از قدرت نمایی طبیعت مینگرد و آنانرا نه نمودی از خشم خدایان بلکه ناشی از واقعیات زمین شناختی میشناسد و بسیار اتفاق می افتد که انسانها برای بهره بردن از زیبایی های این جلوه های ناب و بشکوه طبیعی، به سفرهای دور و دراز میروند تا شورش یک آتشفشان را از راه دور به نظاره بنشینند.
تماشای هر یک از این پدیده ها هر چه که تماشایی و دیدنی باشد، دیدن همزمان دو مورد از این پدیده های زمین شناختی بی گمان لذتی و شعفی مضاعف دارد.
3- عکس های که در این پیوند ملاحظه میفرمایید (به استثنای تصویری که متن پیش رو بدان زینت یافته)، توسط آقای برتوود هیگمن، یک عکاس آماتور تهیه شده و به بنیاد نشنال جیگرفیک اهدا شده اند. در این تصاویر زیبا، دو پدیده ی هولناک طبیعی را به طور همزمان مشاهده میفرمایید.
از یک طرف، کوه آتشفشانی «ریدَوت» در آلاسکا، واقع در کشور ایالات متحده آمریکا در حال شلیک گدازه های سوزان خود با دمایی در حدود 1300 درجه سلسیوس به ارتفاعی در حدود 400 متر به سوی آسمان است و از دیگر سوی، ابرهای توفنده و باردار، در حال پرتاب شراره های سوزنده و فروزان خود از آسمان به زمین اند؛ آذرخش های مرگباری که با دمایی افزون بر 30 هزار درجه سلسیوس و با سرعت 60 هزار متر بر ثانیه (220 هزار کلیومتر بر ساعت) به سوی زمین روانه میشوند و قادرند هر جنبنده ای را در دم نابود کنند. آیا نبرد خدایان براستی زیبا نیست؟

* واژه ی Volcano در زبان انگلیسی، به عنوان هم ارز واژه ی آتشفشان نیز، برگرفته از نام همین خدای استوره ای رم باستان است.

پ.ن. سایت رسمی آقای oliver Spalt عکاس آلمانی تصویر پیوست شده را در اینجا میتوانید ببینید.

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2009/04/16/combat-of-the-gods-vulcan-against-indra/trackback/

RSS feed for comments on this post.

2 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. چه قدر خوفناک! عجب عکسی شده!

    در حقیقت وظیفه ادیان هم همین بوده. توضیح پدیده های غیر قابل توضیح برای مردم بدوی آن دوران. اصولا مردم از نادانسته ها می‌ترسند و دوست دارند بر روی طبیعت اطرافشان کنترل داشته باشند و علتشان را بدانند. از اینرو ادیان را اختراع کرده اند تا برخی از این پدیده ها را با توجه به وجود یک خدا که انسان برایش مهم است توضیح دهند. ولی خب امروزه با پیشرفت علم کار این بنیاد ادعاپراکنی (دین) کساد شده.

    + راستی یک پیشنهاد. قالب وبلاگ رنگ و روی زیبایی دارد. ولی مثل اینکه فارسی سازی این قالب وردپرس کامل نبوده و ایرادهایی در آن هست. مثلا جملات کج italic را خوب نشان نمی‌دهد. یا برخی علائم درست دیده نمی‌شوند. این مسائل خواندن این وبلاگ خواندنی را کمی با مشکل مواجه کرده است. اگر دوست داشتی قالب وبلاگت را عوض کن.

    شاد و پیروز باشی

    درود بر ناباور عزیز
    خوبی رفیق؟ خوشحالم که باز هم به ما سر زدی :)
    در مورد قالب وبلاگ هم حق با شماست. فارسی سازی اون کامل نیست، اما راستش قالب از این ایرانی تر و کلاسیک تر که به روحیات من بخوره توی وردپرس پیدا نکردم :))
    راستی … توی آی ای باز کنی وبلاگ رو خیلی بهتر دیده میشه. یه مقداراز این نمایش بد حروف هم تقصیر فایرفاکس ه
    ارادت تقدیم میشود :)
    آریوبرزن

  2. درود آریو جان

    پس بگو!‌ الان تو آی ای باز کردم قالب درست شد! مشکل از فایرفاکس است! من موارد زیادی دیده بودم که سایتی در آی ای درست نشان داده نشود و در فایرفاکس درست باشد، ولی برعکسش را ندیده بودم!

    + مشکل این قالب زیبا برای من حل شد! ;)
    شاد و پیروز باشی

    آره آقا! این قالب توی آی ای خیلی بهتر نمایش داده میشه تا توی فاکسی :)) نمیدونم چرا ولی اینجوریه دیگه :)
    آقا خیلی مخلصیم که اینقدر هوای این سرای حقیر ما رو داری :)


بیان دیدگاه