پرندگان رقص را می‌فهمند!

آیا تابه حال بر این باور بوده اید که درک هنر رقصیدن و توانایی آن تنها از عهده ی آدمی برمی آید؟! راستش را بخواهید این حس تکبر و خودبزرگ بینی انسانی همیشه مورد نکوهش من بوده است. ما انسانها از آن رو که شناختی از آنچه درون مغز سایر موجودات میگذرد نداریم، آنها را فاقد بسیاری از خصوصیات و ویژگی ها دانسته ایم و اینقدر این باور خودساخته را تکرار کرده ایم که خود نیز باور کرده ایم که چنین است و جز این نیز نمیتواند باشد!
بخش خبری نشنال جیگرفیک امروز ویدئویی تماشایی از یک طوطی هنرمند موسوم به گلوله برفی را منتشر کرده است که به طرز حیرت انگیزی قادر به درک ضرب آهنگ بوده و خود را با آن هماهنگ میکند و در واکنش به آن اندام خود را به حرکت وامیدارد (در یک کلام میرقصد!)
اگر باور ندارید که چنین چیزی میسر است، این ویدئوی جالب و تماشایی را از دست ندهید. نکته جالب آنکه، ضرب آهنگ موسیقی -*BPM- در این آزمون تغییر داده میشود، اما گلوله برفی، هوشمندانه آنرا دریافته و خود را با سرعت (تمپو) تازه هماهنگ میسازد.

گفتنی است این کشف جالب ناشی از مطالعات پروفسور «آنیرود پاتل» و همکارانشان از موسسه عصب شناسی دانشگاه سن دیه گو در ایالات متحده آمریکا بر روی «گلوله برفی» این طوطی هنرمند بوده است. آقای پاتل در این باره میگوید: «ما جدن در برابر سطح توانایی گلوله برفی در سرعت تطابق و هماهنگی با تغییر ضرب آهنگ موسیقی شگفت زده ایم!»

آیا تنها پرندگان سخنگو قادر به رقصیدن اند؟

این نخستین تئوری بود که به ذهن پژوهشگران علاقمند به این موضوع خطور کرد. خانم «آدِنا شاخنر» از دانشگاه هارواد چنین تحلیل کرد که بخشی در مغز که به توانایی سخن گفتن اختصاص دارد (و در انسان و برخی پرندگان همچون طوطی فعال است) احتمالن سبب شده است که این پرندگان قادر به درک رقص و انجام آن باشند.
از همین رو این پژوهشگر به سراغ سایت اشتراک گذاری رایگان ویدئو موسوم به یوتیوب رفت. شاخنر و تیمش هزاران ویدئو را از پرندگانی که قادر به رقصیدن بودند در یوتیوب بررسیدند. نتیجه شگفت آور بود.
خانم شاخنر در این باره چنین توضیح میدهد: «در میان سدها گونه پرنده که قادر به رقصیدن بودند، تنها آنهایی قادر به درک تغییر ضرب آهنگ بودند که قادر به تقلید صدا هستند!»
ویدئویی دیگر از توانایی یک پرنده در درک ضرب آهنگ موسیقی و پاسخ به آن را تماشا بفرمایید:

* BPM- bits per minute

پ.ن- برای دوستداران گلوله برفی حتمن جالب خواهد بود که بدانند موسیقی مورد علاقه او چیست! شاید کمی از مد افتاده به نظر برسد اما به هرحال گروه راک بریتانیایی Queen و گروه آمریکایی Backstreet Boys موسیقی های مورد علاقه ی گلوله برفی است!

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2009/05/05/birds-can-dance/trackback/

RSS feed for comments on this post.

8 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. انصافا آدم هر چی بیشتر می خونه و می بینه شگفت زده تر میشه . چند وقت پیش داشتم یکی از این راز بقاها رو می دیدم ! دو تا پرنده ی کوچیک بودن که داشتن خودشون رو برای هم لوس می کردن و بعد شروع کردن با هم رثصیدن
    یک لحظه به خودم گفتم آخه چقدررررر این دنیا بزرگه ؟
    ببخشید اگه بی ربط بود به پستت .

    نه برادر من! کجاش بی ربط بود؟ اتفاقن آخر ربط هم بود کامنت شما. کامنت شما دقیقن در جهت روح این نوشتار بود علیرضا جان که چیزی نیست جز جهل ما انسانها نسبت به ریزه کاری های طبیعت :)

  2. آریو جان،فهم رقص یک فاز عقلانی و احساسی است که باید در جانوران بی اراده وجود داشته باشد.ریتم و موسیقی هم از ابتدای خلقت بوده و فقط یک کسی را میخواسته که بیاد از لحظه اش لذت ببرد :دی
    ــــــــــــــــــــــ
    راستی این قسمت نظراتت اینقدر کوچیکه که من پیرمرد بسادگی نمی تونم پیداش کنم میشه بزرگترش کنی؟

    حق با شماست بخشوده جان. راستی اندازه بخش نظرات به انتخاب من نیست عزیز. سایز بخش نظرات این پوسته همین ه :)
    چاکریم

  3. سردار عزیز سلام, انصافن گلوله برفی هم خوش رقصتره هم با استعداد تر, رقصش تو ویدئو دوم هم من را یاد رژه هایمان تو پادگان 01 میندازه

    :)) قسمت دوم کامنتت یکی از توپترین کامنتهایی بود که برایم تابحال گذاشته بودند. جدن سپاس علی جان :))

  4. سردار میخوام یه پست بزنم بنام سردار… رخصت میدی؟ دارم روش کار میکنم فکر کنم چیز خوبی بشه.

  5. دمش گرم! طوطی قرشمال!

    :)) با نمک بود

  6. جالب بود. این که ما آدما خودخواهیم و اینکه احساس می کنیم روی همه موجودات حکمفرمایی می کنیم و اینکه احساس می کنیم چون نمی تونن حرف بزنن چیزی نمی فهمن حرفام می تونه به یه پایان غم انگیز برسه، شکنجه حیوانات توسط انسان ها و لذت بردن انسان ها از شکنجه حیوانات. امروز تو روزنامه خوندم یه نفر یه گربه رو سه ماه توی یه جعبه خیلی خیلی کوچیک که حتی نمی تونسته توش جم بخوره زندانی کرده بود. به خاطر این که گربه شیطونی می کرد. بشر پاشو از این هم فراتر گذاشته، به هم نوعای خودشم به همین دید نگاه می کنه
    ببخشید مثل این که خیلی طولانی شد.

    خواهش میکنم دوست من. تا باشه از این کامنتهای طولانی خوب و پرمغز :)
    در مورد رفتار با حیوانات هم سد در سد با شما موافقم. گاهی انسان کارهایی میکنه که هیج حیوونی با موجود دیگری نمیکنه. این شرم آوره
    باز هم امیدوارم به این سرای حقیر ما سربزنید. وبلاگتون رو هم دیدم. بسیار متین و زیبا بود.
    موفق باشید.
    ارادتمند
    آریوبرزن

    موفق باشید.

  7. پست جدید سردار! تنبلی نکن زیر امواج رادارمی :دی

    چند روزه گرفتارم بخشوده جان. ببخش :)

  8. شگفتا!
    عالم پر از این جلوه‌ها است.حیف گاهی از بس نور شدید است ترجیح میدهیم چشمها را ببندیم.
    در ضمن از نظر من رقص زیباترین نوع عبادت است.

    دیدگاهتان در مورد رقص و عبادت جالب است. خوب بود بیشتر توضیح میدادید.
    به هر حال سپاس :)


بیان دیدگاه