هر که دلارام دید، از دلش آرام رفت…

برای چون منی، گفتن از استاد سخن و نوشتن از او، از اقتدارش در بیشه ی بیان و از اعجازش در وادی واژگان، بسا سخت است و سنگین، و این حقیقت را هرگز نیازی به گفتن نیست.
شور و شوق نوشتن از نبوغ ِاو اما، اگرچه به نیت و وسوسه ی کسب شُکوه از نام بِشکوهش باشد، مرا هل میدهد به سویی که بهانه ای یابم، برای گفتن از بزرگی افکارش و نوشتن از سترگی اشعارش.
پیشتر نیز در همین دفتر -«گاه نوشته های آریوبرزن»- اسیر شده بودم به دام این وسوسه و دست یازیده بودم بدان دامان بلند، در یادداشتی با نام «ندانم کجا دیده ام در کتاب…» به بهانه ی یک نقاشی قدیمی از یک جلد گلستان کهنه و گرانبهای کتابخانه ی پدری.
این بار اما، بهانه ام برای یادکرد دوباره از جناب سعدی، نیوشیدنی بود دیگرباره، به یک قطعه موسیقی قدیمی و پنهان مانده در حواشی فراموش شده و مغفول مانده ی حافظه رایانه شخصی، برساخته از یکی از اشعار عاشقانه و زیبای شیخ، که توسط آقای «جمال الدین منبری» به زیبایی اجرا شده است. آهنگسازی این اثر گوشنواز را آقای «محمد سریر» برعهده داشته است.
شعر این آهنگ خاطره انگیز و به یاد ماندنی را نیز اینجا میگذارم تا علاقمندان به ادبیات غنی پارسی، در هنگام گوش فرادادن به این موسیقی شیوا، سخن شیخ سعدی را نیز در پیش دیدگان داشته باشند.

یــاد تو

هر كه‌ دلارام‌ ديد، از دلش‌ آرام‌ رفت‌ … چشم‌ ندارد خلاص،‌ هر كه‌ در اين‌ دام‌ رفت
ياد تو می‌رفت‌ و ما، عاشق‌ و بی‌دل‌ بُديم‌ … پرده‌ برانداختی‌، كار به‌ اتمام‌ رفت
ماه‌ نتابد به‌ روز، چيست‌ كه‌ در خانه‌ تافت‌ … سرو نرويد به‌ بام،‌ كيست‌ كه‌ بر بام‌ رفت
مشعله‌ای بر فروخت،‌ پرتو خورشيد عشق‌ … خرمن‌ خاصان‌ بسوخت،‌ خانه‌گه‌ عام‌ رفت
عارف‌ مجموع‌ را، در پس‌ ديوار صبر … طاقت‌ صبرش‌ نبود، ننگ‌ شد و نام‌ رفت
گر به‌ همه‌ عمر خويش‌، با تو برآرم‌ دمی … حاصل‌ عمر آن‌ دم‌ است‌، باقی‌ ايام‌ رفت
هر كه‌ هوايی نپخت،‌ يا به‌ فراقی نسوخت‌ … آخر عمر از جهان‌، چو برود خام‌ رفت
ما قدم‌ از سر كنيم،‌ در طلب‌ دوستان‌ … راه‌ به‌ جايی‌ نبرد، هر كه‌ به‌ اقدام‌ رفت
همت‌ سعدی‌ به‌ عشق،‌ ميل‌ نكردی ولی‌ … می‌ چو فرو شد به‌ كام‌، عقل‌ به‌ ناكام‌ رفت‌

موسیقی

برای گوش فرا دادن به ترانه ی برساخته از این شعر زیبا اینجا را کلیک کنید.
اگر علاقمند به ذخیره ی فایل شنیداری این آهنگ در رایانه خود هستید اینجا را کلیک فرمایید.
اگر به تماشای کلیپ دیداری این ترانه علاقمندید اینجا را کلیک نمایید.
عکس این پیوند را از اینجا برداشته ام.

The URI to TrackBack this entry is: https://aaryoo.wordpress.com/2009/05/11/pay-tribute-to-saadi/trackback/

RSS feed for comments on this post.

14 دیدگاهبیان دیدگاه

  1. سپاس آریوی عزیز

    چاکریم ستوده نازنین :)

  2. سلام,مثل همیشه بجا و عالی بود سردار, دستت درد نکند

    شما به ما لطف داری علی جان وگرنه قابل به این تعاریف نبود. بااینهمه سپاسگزارم :)

  3. استاد الآن پست قدیمی رو دیدم درباره ی سعدی . دوست ندارم کسی رو قسم بدم ولی اگه یه موقعی وقت کردی کل اون کتاب رو اسکن کن . من که با دیدن همون یه صفحه اش یک حس نوستالژی ناشناخته همراه با حسرت و درد و غصه اومد سراغم .
    ولی جدا اگه اسکن این رو بذاری جزو برنامه هات لطف عظیمی به بشریت کردی !
    مخلص

    علیرضا جان من استاد نیستم. من خیلی هنر کنم شاگرد باشم! در ضمن هیچ در مورد هزینه این چیزی که از ارادتمند خواستی هستی برادر؟ ;) هیچ خبر داری هزینه اسکن کردن توی ایران چقدره؟ :)

  4. بسیار زیبا بود از این انتخاب زیبا ممنون سردار.

    سلام واحه جان. چه عجب دوست عزیز :) راه گم کردی اینورا اومدی رفیق شفیق؟ :)
    خیلی خوشحالم که میبینمت به خدا

  5. سردار بده یه صافکاری این » دیدگاه» رو یه خورده بکشه گندش کنه، ملاحظه من پیرمرد رو چرا نمی کنی آخه؟بزن تار که خوب داری میزنی سردار.

    بابا جان این اندازه ها مال پوسته وبلاگ ه. دست من نیست که قربون شکلت :))

  6. راستی آریو جان یک ساب بده تو فرند فید شما رو هم تو حلقه یاران داشته باشیم.

    ارادتمند

    به روی چشم :)

  7. سلام
    وبلاگ جالبی دارید از وبلاگتون میشه بوی ناسیونالیستی رو احساس کرد تبریک میگم
    من شهاب هستم از فیلیپین وبلاگم در مورد تحصیل در فیلیپین وقت کردید یه سری بزنید
    با اجازتون لینکتون رو به وبلاگ اضافه کنم آریو جون
    http://tahsil.wordpress.com

    درود
    شهاب عزیز بسیار لطف کردید.
    من هم وبلاگ شما را به لیست دوستانم افزودم :)
    ارادتمند
    آریوبرزن

  8. روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه (هفدهم ماه می ) مصادف با روز جهانی مبارزه با هوموفوبیا ( همجنسگراستیزی ناشی از ترس از همجنسگرایان ) می باشد.
    متاسفانه به دلیل کمبود آگاهی های اجتماعی راجع به دگرباشان جنسی این پدیده در جامعه ی ایران بسیار فراگیر است، بنابراین بدین وسیله از شماآریوی عزیز دعوت می کنیم شما هم با نوشتن پستی درباره ی این معضل اجتماعی
    با توجه به مخاطبان بسیاری که دارید به بالا رفتن آگاهی های جامعه ی ما در این زمینه کمک کنید و به فعالین حقوق بشر در زمینه ی حقوق دگرباشان جنسی یاری رسانید
    با تشکر

    با درود
    سعی میکنم در این باره چیزی بنویسم.
    ارادتمند
    آریوبرزن

  9. نمی دونم نظر قبلی سند شد یا نه!

    همونی اومد که توش نوشته اید پابلیشش نکنم. چیز دیگری نیومده :)

  10. دروود بیکران
    دوست من ظاهرا مایل به تبادل لینک نبودید.

    بدرود

    درود
    راستش من اضافه کرده بودم اما ظاهرن از این خطاهای انجام عملیات رخ داده بوده و من متوجه نبوده ام.
    آدرس وبلاگ شما دوباره افزوده شد.
    پیروز باشید :)
    ارادتمند
    آریوبرزن

  11. با درود…..بسیار زیبا بود….ممنون

    مخلصیم نوازنده دوره گرد نازنین :)

  12. سلام آریو یرزن جان . من در مورد اون لفظ تعارف نکردم و مطالب شما خودش گواه این صحبت هستند . اما در مورد هزینه من گفتم شاید خودتون اسکنر داشته باشید در غیر این صورت که قطعا سنگین ـه هزینه اش
    موفق باشید

    درود دوست من :)
    نظر لطف شماست. در اون مورد هم شرمنده ام. همونطور که میدانی هزینه اسکن بسیار بالاست :(
    ارادتمند
    آریوبرزن

  13. salam
    in ahang kheili zib bood modat ha bood chenin chiz abi nashnide boodem
    rasty ba vojoodi ke aghayede siasi motefaveti darim man shoma ro too linke doostam add kardam agar narahat mishid behem begid

    این چه حرفیه عزیز؟ اختلاف عقیده چیه؟ لینک شما رو هم قرار دادم :)

  14. هر که دل آرام شد
    از دلش آرام رفت …
    همین!


بیان دیدگاه